Laholms FK
Falkenbergs FF besegrade IFK Malmö igen och har nu spelat tio raka seriematcher utan att förlora. Segersiffrorna skrevs till hela 6-1 efter att FFF gjort tre mål i varje halvlek.

FFF satte gasen i botten direkt från start och tog ledningen redan i andra minuten. Taylor Silverholt skarvade då in en frispark från Wilhelm Ärlig via stolpen. Och det skulle bli än bättre. I nionde minuten nickade nämligen Godwin Aguda in 2-0. Melker Larsson stod för det fina inspelet. FFF fortsatte att kontrollera matchen och skulle också komma att göra 3-0 innan första halvlek var över. Gabriel Johansson tryckte in bollen efter en hörna i 44:e minuten. Det var också hans första seriemål i FFF-tröjan. FFF ledde med tre baljor i paus.

Fem minuter in i andra halvlek reducerade IFK Malmö till 3-1 genom Emil Johansson. Men det var aldrig någon fara på taket. Godwin Aguda hade ett bra läge att göra 4-1 i 58:e minuten, men sköt utanför. FFF hade fler chanser att göra ett fjärde mål. Och till slut kom det. I 69:e minuten rullade Taylor Silverholt in sitt andra mål för dagen. Med 20 minuter kvar gjorde FFF ett trippelbyte. Umar Bala Muhammed, Lucas Sibelius och Linus Dahl kom då in i spel istället för Adam Eriksson, Christoffer Carlsson och Oliver Hintsa. Och i 77:e minuten bytte Sewen Emilov av Taylor Silverholt. Fem minuter senare genomförde FFF sitt sista byte i matchen. Tim Stålheden ersatte Tobias Karlsson i mittlåset. Tim Erlandsson gjorde en säker räddning i 84:e minuten. FFF gjorde sedan 5-1 i 88:e minuten då inhopparen Sewen Emilov lättade in bollen. I slutskedet skickade Wilhelm Ärlig också in 6-1! Det blev en riktig storseger för FFF.

– En match som vi vinner rätt enkelt egentligen. Vi är det bättre laget även om vi känner att vi har en växel ytterligare att lägga in. Taylors tidiga mål gör att vi redan från början sätter en rejäl press på dem. Sen startar vi andra halvlek lite sämre och släpper in ett onödigt mål men ändå väldigt starkt av oss att kunna fortsätta trycka på och även göra tre mål i andra halvlek också, säger målskytten Gabriel Johansson.
Målet var alltså hans första seriemål i FFF:s A-lag.
– Otroligt skönt att få göra mål. Det har gått ett tag sen sist så det var på tiden, säger ”Gabbe” nöjt.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Melker Larsson, Gabriel Johansson, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Taylor Silverholt

Foto: Lollo Skagerfält