Det blev ännu en frustrerande förlust för Falkenbergs FF, som förlorade med 0-2 mot Öster efter att ha släppt in två mål i slutminuterna. FFF spelade med tio man i hela andra halvlek och orkade till slut inte stå emot.

FFF kom in i matchen på ett helt okej sätt och skapade en halvchans redan efter en halvminuts spel. Många trodde att FFF hade tagit ledningen i andra minuten. Samuel Adrian bombade snyggt in bollen, men domaren hade hittat en tveksam frispark till Öster… Dessvärre drabbades laget av ett avbräck när lagkaptenen Ludvig Öhman haltade av planen skadad efter bara nio minuter. Tobias Karlsson ersatte. FFF var det lag som var mest aktivt framåt och vaskade fram några halvchanser, utan att få in bollen. Det kändes ändå som att Gulvitt var på gång och att ett ledningsmål hängde i luften. Då kom dråpslaget. Kwame Kizito blev utvisad på tilläggstid i första halvlek efter en onödig armbåge. Förutsättningarna ändrades totalt.

FFF gjorde en förändring i paus. Christoffer Carlsson byttes ut och in kom Anton Wede. Decimerade FFF kämpade och slet mot Öster, som till en början hade väldigt svårt att ens få till ett skott på mål. Laget vid havet hade ett bra läge att ta ledningen efter ett inspel från höger från Adam Bergmark Wiberg, men det fanns ingen vid bortre stolpen som kunde slå in bollen. I 78:e minuten gjorde FFF sitt andra byte. Succédebutanten från senast, Godwin Aguda, kom in på plan samtidigt som Nsima Peter hade spelat färdigt. Tråkigt nog lyckades inte FFF hålla nollan hela vägen. Östers inhoppare Jesper Westermark nickade in 1-0 i 88:e minuten. Ett blytungt baklängesmål och det kändes extra jobbigt då Öster dessförinnan inte hade skapat särskilt mycket av värde, trots att de var en man mer på banan. FFF slängde in både Oliver Hintsa och Lorik Ademi och försökte få till en kvittering. Då kontrade Öster istället in tvåan genom Nicolas Mortensen. FFF föll med 0-2.

Tobias Tuvesson summerar matchen:
– Till stora delar gjorde vi en bra första halvlek. Jag tycker att vi var aggressiva och såg bra ut i vårt organiserade försvarsspel. Vi hade ett bra omställningsspel och ett skapligt etablerat spel. Vi skapade många situationer som inte riktigt blev målchanser. Det är väl det som jag är besviken över, att vi inte var riktigt desperata i offensivt straffområde. Vi kom inte på plats och tryckte dit bollen. Men det kändes som vår match i första halvlek. Sen kom utvisningen och det är bara att konstatera att den blev direkt avgörande. Det blev tufft att spela med en man mindre, även om vi jobbade otroligt hårt och spelarna var väldigt lojala och tömde sig fullständigt, säger huvudtränaren och fortsätter:
– Vi skapade ett antal situationer i andra, som påminde om dem i första halvlek. Vi saknade en spelare, så det blev svårare att få med så mycket folk som vi hade önskat. Men det kändes ganska bra och de fick inte riktigt grepp. De skapade inga direkta chanser. Deras första mål var väl egentligen deras första riktiga chans. Tyvärr blev utvisningen avgörande, jag tror att vi hade vunnit matchen om det hade varit elva spelare mot elva.
Hur ser du på fortsättningen?
– Det är tufft såklart. Vi ligger där vi ligger och det är nio matcher och 27 poäng kvar att spela om. Det finns inga genvägar. Alla behöver vara med på tåget och tro på det. Vi får sörja idag, prata igenom det imorgon och sen är det bara nya tag mot Gais, säger han.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Linus Borgström, Axel Norén, Ludvig Öhman, Adam Eriksson – Adam Bergmark Wiberg, Melker Nilsson, Samuel Adrian, Christoffer Carlsson – Nsima Peter, Kwame Kizito.