Imorgon kväll möter ett obesegrat Falkenbergs FF Östers IF på bortaplan i Växjö. Positivt är att nyförvärvet Remo Gotfredsen Grgic är tillbaka efter sin småskada och redo för inhopp.

– Det är en kul match som vi ser fram emot. Vi går in lite i en ny fas här nu med lite tuffare matcher och en period där fler behöver ha mer speltid och komma närmare 90 minuter. Vi har varit rätt så duktiga på att fördela speltid fram tills nu, men nu blir det lite mer fokus på att fler ska upp i mer minuter, säger Christoffer Andersson precis efter dagens soliga träning.
Det handlar om att spela ihop en elva inför premiären?
– Ja, dels det och det är många som har gjort det väldigt bra. Det är klart att man ska förtjäna sin speltid. De som har gjort det väldigt bra ska få sina starter och minuter. Jag kommer inte byta lika frekvent. Konkurrensen på flera positioner är väldigt bra just nu. Det är svårt för mig att så här tidigt kunna bestämma mig för hur det ska se ut. I en perfekt värld är det hur bra som helst att vi kan ha fler som alternerar och att fler är påkopplade och redo för att spela varje match. Självklart vill alla spela varje match men man ska visa upp det under varje vecka och det lever hela tiden. Vissa har visat mer än andra och förtjänar mer speltid i de här faserna.
Truppen är mycket frisk just nu!?
– Det känns som att vi har prickat rätt. Vi är vältränade och förskonade – ta i trä – från skador och försöker hålla noggrann koll på spelartruppen för att undvika diverse grejer.
Östers IF blir den tuffaste utmaningen på ett tag?
– Det är väl lite så. Nu kommer Öster, Utsikten, Gais och sen Laholm. Vi får lite superettan-motstånd och vi känner att vi absolut ska kunna vara minst lika bra som de här lagen – utan snack. Vi vill visa det och få det bekräftat att vi är så bra. Vi har haft som målsättning hela året att vara ett vinnande lag och tro på oss själva. Vi ser framför oss en fantastisk säsong med väldigt många vinster och en topplacering i tabellen. Den inställningen tycker jag att vi har byggt upp hela vägen. Vi har en stor tro på det här gänget och ser fram emot att göra en bra leverans imorgon.
Harmonin i laget är det definitivt inget fel på?
– Nej, den är väldigt bra. Det är nästan så att man får hitta på något så att man får skälla lite. Än så länge levererar vi på träning och match. Vi jobbar stenhårt tillsammans som ett lag och hittar relationer som vi vill förstärka ännu mer. Idag var det en jättebra träning med superkvalité från början till slut. Det är skillnad från när vi startade i januari förra året. Det tar sin tid. Nu känner spelarna igen sig i övningarna och även om vi ändrar lite och justerar övningarna så vet de vad det handlar om. Det syns tydligt i det här gänget, säger ”Chrisse”.

Remo Gotfredsen Grgic tränade för fullt under torsdagen. Förhoppningen är att han kan göra ett inhopp imorgon. Enda spelaren på skadelistan är korsbandsskadade Tim Erlandsson, vars rehab går helt enligt plan.

Startelvan:
Anton Andersson
Linus Borgström
Gabriel Johansson
Tobias Karlsson
Adam Eriksson
Lucas Sibelius
Christoffer Carlsson
Wilhelm Ärlig
Godwin Aguda
Oliver Hintsa
Leonardo Farah Shahin

Avbytare: Gustav Lillienberg, Tim Stålheden, Melker Larsson, Edvin Christiansson, Melker Nilsson, Remo Gotfredsen Grgic, Sewen Emilov, Oskar Christiansson, Elliot Hintsa

Matchen startar klockan 18.00 under fredagen.