Norrby IF
Under lördagen spelade Falkenbergs FF bortamatch mot AFC Eskilstuna. Hete anfallaren Kwame Kizito gav FFF ledningen i andra halvlek och gjorde därmed mål för andra matchen i rad, men AFC Eskilstuna kom tillbaka och kvitterade till 1-1. Lagen delade på poängen på Tunavallen.

Första halvlek var en ganska jämn historia där det skapades målchanser åt båda håll. Adam Bergmark Wiberg var framme och hotade vid ett tillfälle, men den bästa FFF-chansen hade utan tvekan vänsteryttern Umar Bala Muhammed. Nigerianen gick på avslut i straffområdet i 26:e minuten och fick se bollen ta klockrent i ribban! AFC Eskilstuna skapade två bra målchanser, men då stod Viktor Noring i vägen och svarade för fina ingripanden. Första halvlek förblev mållös.

FFF fick en finfin start på andra halvlek. Nio minuter in i andra halvlek gjorde FFF 1-0. AFC-målvakten Joshua Wicks tappade bollen, vilket FFF var snabba att utnyttja. Umar Bala Muhammed touchade bollen innan Kwame Kizito kunde kruta in de gulvitas ledningsmål. Strikern fortsätter att visa fin form efter sin långtidsskada och visar också att han kommer att bli väldigt viktig för FFF. Resultattavlan på Tunavallen visade 0-1 fram till den 74:e minuten, då hemmalaget lyckades kvittera. Viktor Noring gjorde en bra räddning på ett avslut från Ismet Lushaku, men han var chanslös när en helt ensam Ashley Coffey kunde raka in returen. Med tio minuter kvar gjorde FFF ett dubbelbyte. Oliver Hintsa och Edi Sylisufaj bytte av Linus Borgström och Kwame Kizito och fyra minuter senare kom Melker Nilsson in istället för Christoffer Carlsson. I slutminuterna hade ex-FFF:aren Viktor Götesson två bra lägen att göra 2-1 till AFC Eskilstuna, men lyckligtvis för FFF:s del så träffade inte anfallaren mål med sina avslut. Matchen slutade oavgjort, 1-1 och FFF kliver upp på tvåsiffrigt antal poäng i tabellen.

– Jag är missnöjd med ett vi åker hem med endast en poäng. Efter hur slutet i matchen blir är jag dock glad att vi får en poäng med oss. Första halvlek tycker jag är helt okej, vi har bra kontroll på dem i vårt försvarsspel även om de opressat får slå en del inlägg på oss. Jag tycker att vi borde kunnat såra dem mer i vårt omställningsspel i första halvlek, säger huvudtränare Tobias Tuvesson och fortsätter:

– Andra halvlek börjar egentligen på samma sätt och vi lyckas ta ledningen ganska tidigt. Därefter blir vi mer och mer passiva och tappar en del struktur i vårt försvarsspel utan att dem egentligen skapar så mycket på oss. Dock lyckas de skapa ett par bra chanser i slutet vilket jag är väldigt missnöjd med och besviken på. Överlag behöver vi bli ännu mer aggressiva i vårt presspel när vi väljer att gå i press. Vi behöver också fortsätta arbeta med vårt offensiva spel både vid bollvinst och i vårt etablerade spel. Men vi har två matcher utan förlust och vi fortsätter att arbeta hårt framåt, så med mer självförtroende tror jag att vi har en hoppfull tid framför oss!

Startelvan:
Viktor Noring – Linus Borgström, Tobias Karlsson, Axel Norén, Tobias Englund – Anton Wede, Christoffer Carlsson, Samuel Adrian, Umar Bala Muhammed – Kwame Kizito, Adam Bergmark Wiberg.