Ett hittills obesegrat FFF under försäsongen ställs imorgon eftermiddag mot förre FFF-tränaren Jonas Axeldals division 2-lag Laholms FK på Kristineslätt.

– Det känns bra inför imorgon. Sista träningen genomförd och de flesta är krya. ”Stoffe” har haft lite känning i baksidan. Han kommer rehaba under helgen och är förhoppningsvis redo i nästa vecka. ”Gabbe” har haft en överbelastning men tränade fullt idag och känns bättre och bättre. Tanken är att han ska spela. De flesta är redo. Vi kommer ta med någon extra spelare på bänken för att kunna göra lite fler byten i den här matchen och kunna rotera och ge fler speltid, säger Christoffer Andersson efter dagens pass.
Vad vet du om Laholms FK?
– Jonas Axeldal är tränare. Vi mötte dem i somras i DM. Sedan dess har de tappat en del spelare och gått upp från trean till tvåan. De preppar för spel i tvåan. Mer än så vet jag inte. Med ny tränare kan det vara ändrat spelsystem. Vi tar det på uppstuds imorgon och gör det som en träningsmatch utifrån att vi ser hur det ser ut på planen, lär av det och hjälper varandra.
Vi gjorde en bra insats senast mot Utsiktens BK. Vad vill du se oss bygga vidare på?
– Det kollektiva försvarsspelet var väldigt bra, både press-spelet och hur backlinjen agerade. Vi släppte inte till lika många målchanser som mot Öster och skapade lägen framåt. Vi var det bättre laget. Vi kunde ha längre sekvenser av etablerat spel och utifrån det skapa målchanser. Det var mycket som var bra. Vi vill bygga vidare på det och jag vill framförallt se de som kommer få chansen visa upp sig ordentligt i en match där de ska visa att de ska vara med och slåss om en startplats eller längre inhopp i en serie som snart kommer starta. Det är den här matchen och Gais och sen kör vi. Vi behöver ha med alla på den här resan och alla ska vara redo.
Vi är väldigt svårslagna!?
– Det är vi. Vi gör mycket rätt. Sen lär vi oss av saker hela tiden. Vi har idag kollat på en del fasta situationer från matchen mot Utsikten där vi defensivt kunde gjort det bättre. Vi vill att alla ska vara med på tåget och att alla ska veta exakt vad vi gör i olika situationer när det är en motståndare som attackerar på olika sätt på offensiva fasta situationer. Där har vi en metodik som ska sitta i ryggraden på allihop, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Där är vi inte fullt ut hemma än men det är två veckor kvar. Vi kommer intensivt jobba vidare med alla sådana här detaljer som verkligen ska sitta inför premiären. Där finns det fortfarande saker att göra. Många har varit med sedan vi startade förra året och lärt sig ganska snabbt. Vissa har kanske spelat mindre och inte lärt sig lika snabbt. Alla måste vara med för att kunna komma in och göra rätt saker på fasta situationer och i spelet. Alla detaljer kan vara viktiga i slutfaser av matcher.

Men tro inte att huvudtränaren har en startelva helt klar för sig, utan det är en ständig process.
– Jag håller startelvan levande hela tiden. Bara för att det är premiär innebär inte det att jag valt min elva för året. Allt är flytande hela tiden. Spelare är olika formstarka i olika perioder och vi har tuff konkurrens. Det är många som slåss om platserna och är nära varandra. På vissa positioner finns det möjlighet att rotera utifrån dagsform, fräschhet, känsla och vilken spelartyp som passar bäst. Där kommer det säkerligen finnas en rotation längre fram på vissa positioner. Konkurrens är superbra. Det vill vi ha och det gör att man brinner lite extra där ute och vill visa upp sig lite extra. Det är aldrig bra när man känner sig för trygg på sin plats för då kanske man blir lite bekväm. I det här gänget tycker jag att vi hela tiden håller ögonen på det sinsemellan och även vi tränare. Vi ska träna med en bra intensitet. Det är så vi vill spela matcherna. Som vi tränar spelar vi, säger Christoffer Andersson.

Startelvan:

16 Anton Andersson
33 Melker Larsson
2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
17 Lucas Sibelius
28 Melker Nilsson
11 Wilhelm Ärlig
7 Sewen Emilov
14 Remo Gotfredsen Grgic
88 Oskar Christiansson

Bänken: Gustav Lillienberg, Tobias Karlsson, Linus Borgström, Edvin Christiansson, Leonardo Farah Shahin, Oliver Hintsa, Godwin Aguda, Elliot Hintsa, Rasmus Fridolf.

Matchen inleds klockan 16.30 på Kristineslätt.