Getinge IF
Falkenbergs FF har gjort klart med ännu ett nyförvärv. FFF lånar mittfältaren Samuel Adrian från svenska mästarna Malmö FF under säsongen 2021.

Samuel Adrian kom till Malmö FF från moderklubben Blentarps BK redan som åttaåring och har därmed representerat MFF sedan 2006. Han gjorde allsvensk debut i en 2-0-seger mot Jönköpings Södra den 22 juli 2017. Totalt blev det tre allsvenska inhopp under guldsäsongen 2017. Säsongen efter fick han starta sin första match i allsvenskan – hemma mot BK Häcken – och gjorde dessutom åtta inhopp. 2019 lånades han ut till Kalmar FF där han startade i fyra matcher innan olyckan var framme och han skadade korsbandet. Under fjolåret kämpade han sig tillbaka och fick göra två inhopp, ett i allsvenskan och ett mot Budapest Honved i Europa League-kvalet.

Sammanlagt är han noterad för 17 allsvenska matcher och tre Europamatcher. I oktober skrev han på ett nytt treårsavtal med Malmö FF. FFF och MFF är nu överens om en utlåning för Samuel Adrian över säsongen 2021.
– Det känns väldigt bra! Efter att jag pratat med personer i klubben och lyssnat på min magkänsla så känns det som helt rätt steg för mig. Det är en klubb med ambitioner och spelstilen passar mig bra. Jag har fått bra intryck. Ju längre tid som går desto mer rätt känns det. Jag är väldigt redo för att dra igång och träna med laget. Jag vill komma hit och visa vad jag går för, säger Samuel Adrian.

FFF:s sportchef Håkan Nilsson är mycket nöjd med lösningen.
– Det är en tvåvägsspelare, en sådan spelartyp som vi har sökt. Vi har haft koll på Samuel i flera år. Vi hade lite diskussioner med MFF om honom innan han gick till Kalmar FF 2019. När möjligheten dök upp igen tyckte vi att det var klockrent för vår del. Det är en hårt arbetande fotbollsspelare som är skolad i MFF. Vi är övertygade om att han kan göra bra nytta för oss. Det är en bra kille och vi ser fram emot att se honom utvecklas här. Vi är jättenöjda, säger Håkan Nilsson.

Den 22-årige innermittfältaren har fyra U21-landskamper och åtta U19-landskamper på meritlistan. Han beskriver sig själv som spelare enligt följande:
– Jag är en innermittfältare med bra vänsterfot. Jag är en hårt jobbande duellspelare med bra spelförståelse och blick för spelet. Jag är bra defensivt men i mitt passningsspel har jag också styrkor offensivt. Man skulle kunna säga att jag är en tvåvägsspelare, säger Samuel Adrian.
Han vill bidra till att Falkenbergs FF når sitt mål med säsongen.
– FFF har spelat några säsonger i allsvenskan och har som ambition att spela i allsvenskan igen. Det vill jag vara med och bidra till. Jag vill bidra med mina kvalitéer och göra det jag är bra på för att höja laget. Jag hoppas kunna bidra med vinnarmentalitet. Jag är en stor vinnarskalle, säger han.
På ett personligt plan vill han få mycket speltid och utvecklas så mycket som möjligt.
– Jag vill bli en bättre spelare och det blir man genom att spela matcher. Det ser jag fram emot, säger han.

Mittfältaren känner Melker Nilsson från tiden i MFF och Viktor Noring från låneperioden i Kalmar FF. I FFF kommer han att bära tröja nummer 17 (Edi Sylisufaj har bytt till nummer elva).
– Jag har haft det i ungdomsåren. Av de nummer som fanns tillgängliga var det mest lockande, säger Samuel Adrian, som till en början bor på hotell men snart flyttar in i egen lägenhet.

Varmt välkommen Samuel Adrian!

Foto: Linus Folkesson