Getinge IF
Falkenbergs FF åkte till Borås Arena under lördagen och slog tillbaka Norrby IF med 2-1 efter mål av Oliver Hintsa och Godwin Aguda. Därmed har FFF vunnit sin första match under 2023.

Norrby IF hade lite mer boll inledningsvis. Men det var ändå FFF som skapade farliga målchanser. Efter en kvart var Remo Gotfredsen Grgic nära att ge FFF ledningen när han sköt en frispark strax utanför målvaktens vänstra stolpe. Lagen bytte halvchanser med varandra men FFF var mer kliniska i avsluten. Efter 25 minuter kom ledningsmålet när Oliver Hintsa satte dit ett närskott. FFF fick en boost av målet och fortsatte spela bra fotboll. Efter 33 minuter hade Norrby ett avslut som gick strax utanför Anton Anderssons vänstra stolpe. FFF ledde med 1-0 efter 45 spelade minuter.

FFF bytte in Christoffer Carlsson, Tobias Karlsson, Oskar Christiansson och Godwin Aguda i paus. I början av andra halvlek avlossade kvicke Leonardo Farah Shahin ett tungt skott som målvakten räddade. FFF fortsatte att trumma på och fixade senare en frispark på offensiv planhalva. FFF lyfte in bollen och där höll sig Godwin Aguda framme och sköt in 2-0 till FFF. Fyra minuter senare reducerade Norrby IF genom ett skott som gick in vid första krysset. Gulvitt bytte därefter in Rasmus Fridolf, Edvin Christiansson, William Borgryd, Umar Bala Muhammed och Elliott Hintsa. Norrby IF jagade en kvittering men FFF, anförda av skicklige Gabriel Johansson, fredade sitt mål på ett bra sätt. 2-1 stod sig tiden ut och FFF kunde räkna hem årets första seger. Defensiven satt och offensivt visade FFF också upp en hel del spännande aktioner som lovar gott inför fortsättningen.

– Det var väl en match där vi i perioder gjorde det rätt bra och i vissa perioder gjorde det sämre. Men det är inte så konstigt då det var den andra matchen för i år. Men generellt tycker jag att vi gjorde en bra match. För egen del är jag nöjd. Men jag känner att prestationen behöver bli bättre, men det kommer, säger utmärkte Gabriel Johansson.