IF Böljan
Falkenbergs FF slog tillbaka Ängelholms FF med 2-0 efter ett mål i varje halvlek. Oliver Hintsa och Rasmus Andersson, som gjorde sitt första mål för FFF:s A-lag i tävlingssammanhang, stod för målen och Tim Erlandsson höll nollan för fjärde matchen i rad.

Det var ingen champagnefotboll i första halvlek, men det var FFF som tog tag i taktpinnen och tog ledningen i 24:e minuten. Efter förarbete från Wilhelm Ärlig och Rasmus Andersson skickade Oliver Hintsa in 1-0. Det blev det enda målet i halvleken. Ängelholms FF skapade en möjlighet två minuter före paus, men då räddade Tim Erlandsson Anton Nilssons avslut.

I början av andra halvlek radade FFF upp målchanser. Godwin Aguda och Melker Larsson fick jättelägen, men bollen ville inte in. Efter knappa kvarten small det. Godwin Aguda spelade osjälviskt fram Rasmus Andersson, som stensäkert prickade in sitt första tävlingsmål i FFF:s A-lag. FFF gjorde sedan ett trippelbyte. Adam Eriksson, Remo Gotfredsen Grgic (grattis på 20-årsdagen!) och Leonardo Farah Shahin kom in. FFF, som också bytte in Sewen Emilov och Oskar Christiansson under de sista tio minuterna, hade lägen för fler mål men det stannade vid 2-0. Rasmus Andersson var naturligtvis glad efteråt.
– Där satt den! Det var det första målet, nu kommer det rulla på, säger Rasmus, som sedan hade bråttom för att hinna till Thomas Stenströms konsert i Göteborg.

Huvudtränare Christoffer Andersson summerar insatsen enligt följande:
– Tre poäng mot ett lag som jag tycker att vi ska slå och det gjorde vi också. Jag tycker att målet i första halvlek var ett briljant anfall där vi jobbade med metodiskt tålamod. Vi flyttade på dem, använde båda sidorna och hittade till slut in i straffområdet och gjorde mål efter en cutback. Jag tycker att vi borde ha hittat de situationerna mycket oftare i matchen. I första halvlek fastnade vi för mycket på vänstersidan och i andra halvlek fastnade vi för mycket på högersidan. Variationen är viktig och det är inte bara sidorna, utan också framför och bakom backlinjen. Är det så att en backlinje droppar väldigt mycket eller är låg måste man jobba med att hitta ytorna framför, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Det handlar om att ha spelare i rätt positioner och sedan om mottag och leverans och att göra det på ett bra sätt hela tiden. Där var vi inte tillräckligt skarpa. Sedan hade vi lägen i början av andra halvlek för att avgöra matchen tidigt. En sådan här match kan svänga åt det ena eller andra hållet. Det kan bli lite spännande eller så tar det fart och blir lite ketchup-effekt.

Hur skönt var 2-0-målet?
– Jätteskönt. Rasmus är smart i sitt spel. Man ser att han har varit med länge. Han tar rätt beslut ofta. Jag tycker att han växte in i matchen, jobbade hårt för laget, vann dueller och hittade rätt positioneringar. Även om han ibland inte sticker ut supermycket så ser man att han förstår fotboll. Det gillar jag. Jag tycker även att ”Stoffe” gjorde många bra aktioner utifrån bollvinster och smarta positioneringar. Men generellt har vi en växel till jag gärna vill se så snart som möjligt.
Rasmus Anderssons första tävlingsmål i FFF-tröjan gladde ”Chrisse”.
– Han har haft en tid att lära sig det vi jobbar med. Jag tycker att han har gjort det väldigt fort. Det är en lagspelare som även har en spets i sina avslut och sina poäng. Kul för honom att första målet kom.
Fyra raka segrar och fyra raka nollor nu!?
– Ja, det är absolut skönt. Ändå känner vi att vi vill hitta den där extraväxeln där vi känner att det kuggar i. Vi har haft en jättebra träningsvecka och gjorde ett väldigt fint mål i första halvlek, men jag hade velat se fler aktioner av den varan. Sedan är det självklart alltid en motståndare som vill göra det svårt för oss, så även i den här matchen. De hade en chans på en kontring i första halvlek. Tim gjorde en bra räddning där. Skönt för honom att få hålla nollan igen. Han är stabil vid inläggsspel och hjälper backlinjen på ett bra sätt. Men vi kunde ha gjort fler bra anfall där det kuggat i på bättre sätt, säger ”Chrisse” och tillägger:
– Vi jobbar varje vecka för att nå nästa växel. Det är små marginaler. Vi är där och famlar lite. Vi vet vad vi ska göra, men ibland slarvar vi lite, både med passningsspel, mottag, tekniska aktioner och även med vilka positioner vi ska ha för att kunna optimera möjligheterna att spela framåt. Där har vi mer att jobba på. Vi kollar på klipp och tittar på detta. Den här matchen spelades på ett sätt och sen kommer nästa match som blir en ny utmaning och där vi snabbt ska identifiera saker ute på plan. Vi kollar på klipp i halvtid. Vi säger: ”här har vi det vi tror på, så här ska vi göra” och sedan handlar det om ett utförande. Det handlar om att lära alla spelare så mycket vi kan från ledarhåll och hjälpa de så mycket vi bara kan att fatta så bra beslut som möjligt.

Here we go!