IF Böljan
Det satt långt inne men till slut blev det en störtskön 2-1-seger inför 1 684 åskådare hemma mot Norrby IF efter fina mål av Melker Nilsson och Lucas Sibelius, som firade med en golfsving likt James Ward Prowse i West Ham.

Första halvlek var ingen rolig historia. FFF hade svårt att få upp tempot och att skapa målchanser. Norrby IF skramlade fram en målchans. Då var det ex-FFF:aren Linus Dahl som nickade utanför i bra läge. Matchen var mållös i halvtid. FFF snackade ihop sig i paus för att göra en bättre andra halvlek.

Det gav utdelning direkt. Andra halvlek hade inte ens pågått i fem minuter när FFF lyckades med en hörnvariant. Christoffer Carlsson slog hörnan mot Melker Nilsson, som löpte in perfekt och dunkade in 1-0. Glädjen var stor i FFF-lägret. FFF fortsatte ösa på att för att få in ett 2-0-mål. Med en halvtimme kvar byttes Rasmus Andersson in. Senare kom också Lucas Sibelius, Oskar Christiansson och Melker Larsson in. De två förstnämnda låg bakom det viktiga 2-0-målet i 89:e minuten. Oskar Christiansson var stark i duellspelet och frispelade Lucas Sibelius, som med ett kliniskt avslut överlistade målvakten Victor Astor. Men det skulle ändå bli spännande. I andra tilläggsminuten reducerade Norrby IF. Det blev några nervösa slutminuter men FFF höll undan och knep en minst sagt betydelsefull trepoängare. Anton Andersson var stabil i målet och stod för några fina ingripanden. Då Lunds BK förlorade igår och FC Trollhättan kryssade idag seglade FFF upp på andra plats i tabellen.

Christoffer Andersson var lättad efter slutsignalen.
– Det blev riktigt nervöst på slutet. Vi kontrade in tvåan och det är alltid en fara att det kan hända något därefter och det gjorde det. Det var en olycklig situation där bollen halvnickades på Tims skalle. Det var ren otur att den gick in i egen kasse. Det var tråkigt för Antons skull, men det viktigaste var tre poäng och Anton bidrog på ett bra sätt till att laget tog den här viktiga trean, säger huvudtränaren.
Han tycker att det finns både bra och mindre bra saker att ta med sig.
– Vi var nära att hålla nollan, men de skapade lite för många målchanser. Vi skapade inte tillräckligt, men det som var bra var att vi hittade sätt att ta kommandot. Nu var det en fast situation som vi fick ledningen av. Vi har varit noggranna med hur vi ska göra. Vi hade som målsättning att göra den varianten var tredje hörna. Vi fick den direkt efter paus och gjorde den klockrent.
Men det finns mycket mer att ta av spelmässigt, betonar han. Det viktigaste var dock att tre poäng bärgades.
– Det var jätteviktigt. Vi är inne i en period där vi tar många trepoängare. Sedan kanske man vill att vi ska övertyga ännu mer. Men vi jobbar hårt för varandra. Det stämmer inte i spelyta två där vi ganska ofta tappar bollen och får kontringar emot oss. Det leder till att vi inte får de momentum som vi vill. Vi behöver bli skarpade med bollen och på att skydda den, röra oss i rätt ytor och leverera bollen eller utmana på ett kreativt sätt. Där har vi mer att ge.

2-0-målet är han mycket tillfreds med.
– Det var ett klassmål. Oskar gjorde allt rätt. Han vann duellen, utmanade och tog det lugnt i förstafasen. Han satte den perfekt i en tajmad löpning. Lucas kunde snyggt sätta tvåan. De hade ett läge till där de samarbetade. Lucas hade velat göra ett mål till, men det hade kanske varit för bra för att vara sant.
FFF är nu uppe på andra plats i tabellen.
– Vi ska jaga Oddevold. Vi har de kvar att möta hemma. Hoppet finns där. Vi ska göra vårt i varje omgång och leverera trepoängare. Det är det vi kan påverka. Den pressen man har som serieledare kommer bli en börda som självklart kommer kännas.
Vilka tycker du var bäst idag?
– Jättekul för Anton att få stå rätt och göra räddningar. Melker Nilsson var bra också, säger Christoffer Andersson.