IF Centern
FFF lyckades kvittera till 2-2 mot ett cyniskt Skövde AIK i sjunde tilläggsminuten och få med sig en fin känsla inför returen på söndag. Oliver Hintsas kvittering höll hög klass.

Sin vana trogen försökte Skövde AIK göra allt för att dra ned på tempot och döda tid med sina långa inkast och fasta situationer. Efter en jämn start var det gästerna som kunde ta ledningen efter en kvarts spel genom Azeez Temitope Yusuf. FFF hade flera fina kombinationer och skulle till slut lyckas få till en kvittering. I 44:e minuten tryckte Godwin Aguda in bollen efter inspel från Adam Eriksson. 1-1 var ställningen i paus.

Matchen stod och vägde i andra halvlek. FFF fick det lite kämpigare i motvinden samtidigt som Skövde AIK inte heller skapade någonting av värde. Fram tills den 78:e minuten. Efter ett av sina patenterade långa inkast á la Stoke kunde Adam Videskog pricka in 2-1. Ett tungt mål att få emot sig då FFF vet om att det är på detta sätt Skövde AIK skapar sina målchanser, men FFF gav sig inte för det. Gulvitt, som bytte in Rasmus Andersson och Oskar Christiansson under slutkvarten, slet beundransvärt och fick slutligen utdelning. I 97:e minuten stod FFF för ett vackert anfall som avslutades med att Adam Eriksson serverade bollen till Oliver Hintsa, som pricksköt 2-2 på ett tillslag. Stämningen var euforisk och FFF fick med sig ett viktigt mål, vilket gör att det är helt jämnt inför returen på söndag. Vilket drama!

– Vi drev tempo i första halvlek. Det tog någon minut varje gång de skulle springa upp med mittbackarna på varje inkast, men det har vi vetat om. Vi kunde bara trycka på att det ska bli tilläggstid så det spelas den tiden som det ska göras. När bollen var i spel försökte vi få fart på bollen och driva tempo. Målet kom olyckligt utifrån en situation ute på kanten, med inlägg. Det var två dueller som vi tappade i den situationen, vilket gav dem energi. Sen tycker jag att vi spelade den halvleken ganska bra. Vi fick rättvist ett mål efter en fast situation, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi kom ut i andra medvetna om att vinden spelar roll. Det var svårare att ta sig in på deras planhalva i motvind. Det var ändå inga större bekymmer. Vi skapade mer bekymmer för dem i första halvlek när vi stod upp och stängde deras utsparkar. Då kom de ingenstans.
Han är inte nöjd med 1-2-målet.
– Det var efter ett långt inkast och vi vet om deras styrkor på detta. Tyvärr ledde det till ett mål i ett läge med en knapp kvart kvar av matchen plus tillägg. Det var otroligt starkt av grabbarna att komma tillbaka. Vi fick ett hyfsat tryck i slutet. Det var svårt att ta sig in i motvind, men vi gjorde det till slut och skapade ett sista läge som gav oss ett 2-2-mål som självklart känns tungt för Skövde. Det var ett fint avslut. Vi hade tålamod och tog in bollen i rätt läge. Oliver dök upp och rullade in den fint. Att de tappade 2-1 i sista minuten är en god känsla för oss att gå härifrån med. Vi är redan tokladdade för att ta en batalj och kamp på söndag! Vi vet hur de spelar och måste matcha deras cynism och samtidigt driva på matchen. Det är nya förutsättningar.

Han är stolt över laget.
– Vi kämpade och slet och gjorde bra ifrån oss på många plan. Jag såg inga svagheter någonstans utan alla såg starka ut och krigade för laget. Första halvlek var en extrem batalj utifrån närkampsspel och situationer. Det var långa avbrott, men det var högt tempo när bollen var i spel. Det är den typ av fotboll det blir mot Skövde. Vi axlade den roll som krävdes av laget på ett bra sätt. Självklart hade man önskat ett ännu mer positivt resultat men som matchen blev och vi kom i underläge två gånger tar vi med oss 2-2 och känner att detta gav oss energi, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Nu vet vi hur detta fungerar och det kommer vi ladda för inför söndag. Vi har absolut en stor chans. I spelet generellt utifrån att de satte bollar på sina forwards i djupled samt andrabollsspel så tog vi hand om det på ett bra sätt. Vi klarade de flesta fasta situationer bra. Det dök upp ett långt inkast som ledde till ett mål. Det ska vi se över och se till att undvika i nästa match. Det kommer vara liknande situationer då som vi måste ta hand om.

Det är helt öppet inför söndag. Då ger vi järnet igen!