Laholms FK
Falkenbergs FF bjöd på stor show och slog tillbaka Ängelholms FF med hela 7-0 på hemmaplan. Robin Hofsö och Godwin Aguda stod för två pytsar var och Wilhelm Ärlig, Sewen Emilov och Oskar Christiansson gjorde ett mål vardera. Detta var FFF:s största seger i seriesammanhang sedan 7-0-triumfen mot FC Trollhättan i superettan 2009.

FFF tog tag i taktpinnen och var det bättre laget från första sekunden till den sista. FFF radade upp chanser och fick till slut utdelningen i 23:e minuten då Wilhelm Ärlig läckert placerade in bollen på pass från Godwin Aguda. En kvart senare dunkade Godwin Aguda själv in det förlösande 2-0-målet. FFF hade bud på betydligt fler mål men det stannade vid 2-0 i paus. En kvart in i andra halvlek fick Jakob Voelkerling Persson sin andra varning och visades ut. FFF bytte in trion Linus Dahl, Christoffer Carlsson Sewen Emilov och fortsatte trycka på framåt. Gulvitt fick en magisk utdelning under de sista 20 minuterna. Först forcerade Robin Hofsö in 3-0 och sedan rullade det på. Inhopparen Sewen Emilov pangade in fyran efter framspelning från Melker Nilsson och Hofsö satte dit femman efter att ha fått en macka av Linus Borgström. Men FFF nöjde sig inte med 5-0. Melker Larsson och Oskar Christiansson byttes in och kom in med ny energi. Godwin Aguda prickade sedan in 6-0 efter förarbete av Melker Nilsson i 86:e minuten och i andra tilläggsminuten krutade inhopparen Oskar Christiansson vackert in 7-0. Passningen stod Sewen Emilov för. Detta var en riktig klang- och jubelföreställning. En uppvisning av FFF som knep största segern i seriesammanhang sen 2009. Skottstatistiken 30-5 talar sitt tydliga språk.

– Vi var det bättre laget, så enkelt är det. Det visade vi i första halvlek. Vi ledde med 2-0 men det kunde ha varit 4-0 eller 5-0 med tanke på chanserna. En eloge till killarna som har blivit bättre och bättre för varje vecka. Vi mötte ett lag som ligger ovanför oss i tabellen men jag hade på känn på förhand att vi är så pass mycket bättre nu. De hade inget att sätta emot. Vi hade matchen fullt ut. Efter utvisningen och att vi fått in tre fräscha spelare med hög energi och frenesi hade de inget och vi slaktade dem i slutet. Vi var där vi vill vara. I vissa matcher får man verkligen möjlighet att spela ut hela registret och det fick vi idag, säger Christoffer Andersson.
Han gladdes över att Oskar Christiansson och Sewen Emilov fick göra sina första mål i division 1.
– Det var en fin strut av Oskar. Sewen har haft sina chanser, att det blev utdelning nu var ingen slump. Det var många som fick göra både mål och assist och leverera poäng. Det är kul för alla inblandade. Och ”Gabbe” och Tim löste mittbackssituationen på bästa sätt mot tuffa forwards i Oremo och Åberg. Tim var jättebra i mål. Det var ett lag som fungerade där ute idag.
Han tyckte naturligtvis inte att det var fel att avsluta våren med en storseger.
– Jätteskönt! Nu har vi lite på känn på gängen där framför. Inte fel att gå förbi Tvååker inför semestern. Vi ska vila och sen ska vi träna och sen ska vi ta vidare den här formen in i höstsäsongen och vara tokladdade för en stark höst.
FFF är nu uppe i åtta raka matcher utan förlust.
– Vi är bättre och visar det gång på gång. Vi skulle ha vunnit någon av kryssmatcherna hemma, men vi är stabilare offensivare och defensivare nu och det syns tydligt.
Vem var ”man of the match” idag?
– ”Wille” var väldigt frejdig i första halvlek och skapade väldigt mycket. Han borde ha gjort något mer mål. Men jag behöver se matchen igen för att svara på det. Vi fungerade som lag idag, säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.