Norrby IF
Under lördagen mötte Falkenbergs FF Akropolis på bortaplan. Matchen var mållös i paus. Dessvärre tog Akropolis ledningen med dryga kvarten kvar och behöll ledningen matchtiden ut. FFF föll med 0-1 i Stockholm.

I fjärde minuten fick Akropolis matchens första läge. Amerikanen Andrew Stadler avancerade och sköt ett skott som Viktor Noring räddade. Returen fick FFF undan. Fyra minuter senare var det FFF:s tur att skapa sin första möjlighet i matchen. FFF vann bollen på offensiv planhalva och Edi Sylisufaj fick bollen utanför straffområdet. Han drog på ett avslut som gick rakt på unge målvakten Sebastian Selin. I 21:a minuten var Andrew Stadler nära att ge hemmalaget ledningen. Stadlers avslut träffade dock insidan av stolpen. Efter 35 minuter blev Oliver Hintsa friställd men 20-åringens avslut träffade burgaveln. Fyra minuter före pausvilan nickade Edi Sylisufaj över. Mycket mer hände inte i första halvlek. Båda lagen gick av Grimsta IP:s konstgräs mållösa efter 45 avverkade minuter. Spelmässigt var det en ganska jämn halvlek.

Tyvärr tvingades FFF göra ett målvaktsbyte i paus. Viktor Noring utgick och ersattes av Johan Brattberg. En kvart in i andra halvlek gjorde Brattberg ett bra ingripande på ett närskott från Andrew Stadler. I 65:e minuten gjorde FFF sitt andra byte. Anton Wede kom då in istället för Oliver Hintsa. Med 20 minuter kvar av ordinarie tid gjorde Johan Brattberg en fin räddning på en lurig frispark från Erik Figueroa. När klockan tickade upp mot 73 minuter tog Akropolis ledningen. 17-åringen Kewin Ohlsson Lounis kunde omarkerad placera in bollen efter inspel från vänsterkanten. Direkt efter målet slängde FFF in Kwame Kizito och Melker Nilsson istället för Edi Sylisufaj och Matthew Garbett. Umar Bala Muhammed fick en kvitteringschans efter en frispark i 84:e minuten, men träffade inte mål med sitt avslut. Det blev tyvärr ingen kvittering utan Akropolis vann med 1-0 och tog sin första seger för säsongen mot ett FFF som hade svårt att skapa målchanser.

– Såklart oerhört tung så här direkt efter. Jag tycker att vi får en tuff start i första halvlek där vi inte hittar rätt i presspelet och låter dem spela igenom oss centralt. Följden blir att vi får problem med deras vändningsspel och kantspel. De skapar en del chanser på oss men oftast tycker jag ändå vi får kontroll när vi kommer ner på egen sista tredjedel. Efter 20-25 minuter tycker jag vi börjar hitta mer rätt och får också ett bättre eget spel. Jag tycker att vi har en del bra intentioner i vårt offensiva spel där vi hittar en skaplig variation i det korta och mer direkta spelet. Tyvärr leder det inte till tillräckligt många målchanser och där är vi ibland för slarviga när vi ska slå den sista passningen. Tyvärr går oftast sista passen inte till gul spelare och för många gånger väljer man fel alternativ, säger Tobias Tuvesson och fortsätter:
– Andra halvlek påminner väl en del om första halvlek även om jag tycker vi korrigerar skapligt i vårt försvarsspel. Vi har dock en dålig period ett tag innan deras 1-0-mål där matchen blir ganska stökig utan någon riktig struktur. Vid deras 1-0-mål ska vi såklart kunna försvara bättre och på ett mycket bättre sätt plocka bort deras spelare. Vi gör ett försök med en slutforcering, men tyvärr utan resultat. Hårt arbete väntar framöver där alla behöver jobba hårt för att kunna vända detta vilket vi alla tror på.

Startelvan:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Kalle Björklund, Tobias Karlsson, Tobias Englund – Samuel Adrian, Christoffer Carlsson – Oliver Hintsa, Matthew Garbett, Umar Bala Muhammed – Edi Sylisufaj.