Det blev dubbla DM-finalförluster för herrarna och damerna. Tvååkers IF vann med 2-0 på Övrevi och BK Astrio vann med 4-2 på Falcon Alkoholfri Arena. Platserna i Svenska cupens kvalspel var dock redan säkrade inför respektive match.

Matchen på Övrevi var en kall och regnig historia. Konstgräsplanen var i det närmaste ospelbar och det var ofta lika mycket vattenpolo som fotboll. Men hur som helst så ville ett relativt ordinarie Tvååkers IF lite mer från start än FFF. Efter 17 minuter petade Theodor Graudums in 1-0 sedan FFF fipplat i eget straffområde. Strax före paus prickade Johan Persson in 2-0 med ett hårt skott utifrån. Det var också ställningen i paus. En kvart in i andra halvek bytte FFF in några ordinarie spelare – Godwin Aguda, Tim Stålheden och Linus Borgström – och ungtupparna Edvin Christiansson och Demir Halili och fick lite bättre fart framåt. Men några fler mål blev det inte och TIF vann med 2-0.
– Vårt anfallsspel var sisådär och detta var kanske inte den viktigaste matchen för oss då cup-platsen redan var klar. De ville lite mer idag, säger assisterande tränaren Tobias Tuvesson.
Värre än resultatet var att Linus Dahl åkte på en otäck smäll mot nacken (som inte ens resulterade i ett gult kort…) och tvingades bryta matchen tidigt i andra halvlek.
– Han fick en sträckning och blödning i nackmuskulaturen. Han är gissningsvis borta i en vecka, säger lagläkare Sverker Nilsson.

Damerna kämpade tappert men fick en stentuff start hemma mot division 1-laget BK Astrio. Gästernas Sofie Rewucha gjorde ett äkta hattrick i första halvlek och BK Astrio ledde med 3-0 i paus. En knapp kvart in i andra halvlek dundrade Agnes Juraskovic ursnyggt in 1-3 på volley. I 84:e minuten punkterade Sofie Rewucha matchen definitivt med sitt fjärde mål för kvällen. FFF:s lagkapten Ena Mujdzic snyggade strax därefter till siffrorna. BK Astrio gick segrande ur finalen med 4-2.
– Vi gjorde en riktigt bra match idag där vi faktiskt skapade en hel del chanser som vi med lite flyt hade fått in. Samtidigt så fick Astrio hundraprocentig utdelning på sina chanser i första halvlek. I andra halvlek visade vi på styrka och vann halvleken med 2-1. Vi bytte in hela bänken tidigt i andra halvlek vilket gav oss extra energi. Alla tjejer var grymma men om jag ska nämna någon spelare som ska ha lite extra kredd så är det Tyra Johansson. Fasen vilken match hon gjorde, berömmer tränaren och sportchefen Fredrik Wisén.

Foto: Robert Boman/Svempa Mjöberg