BK Astrio
Falkenbergs FF kämpade ner Ariana FC med 2-1 inför 1 822 åskådare – efter mål av Leonardo Farah Shahin och Tim Stålheden.
– En av de skönaste vinsterna på länge, säger Tim Stålheden.

FFF inledde piggt och skapade några halvchanser inledningsvis. I 22:a minuten skapade Ariana FC sin första riktiga chans och då small det direkt. Ahmed Awad placerade in 1-0 från nära håll. FFF hängde inte läpp utan kom tillbaka. Till slut kom kvitteringen och den kom i rätt tid strax innan paus. Leonardo Farah Shahin serverades öppet mål av giganten Godwin Aguda och satte dit foten. FFF var sedan nära att göra ytterligare ett mål innan pausvilan men det var oavgjort i paus.

FFF var det bättre laget i andra halvlek och fick utdelning efter tolv minuter. Tim Stålheden nådde högst på en hörna från Christoffer Carlsson och skickade in 2-1-målet. FFF, som bytte in Rasmus Andersson med halvtimmen kvar, öste på framåt och hade ett flertal lägen att göra 3-1. Men det målet kom aldrig. På stopptid blev det rejält grinigt när Edriss Hushmand armbågade Rasmus Andersson i bröstet och fick syna det röda kortet. FFF höll undan utan problem och tog en fin seger i omstarten.

– En otroligt skön seger. En omstart där vi jobbat med lite nytt. Det var lite skönhetsfläckar och lite som vi rättade till under matchens gång, vilket gjorde att det blev bättre. Vi hade perioder i matchen med jättefina anfall och aktioner och perioder där vi kom lite snett, som vid målet där allt gick snett från början till slut. Vi kom i underläge, visade sjukt bra moral när vi kom tillbaka och hade massor av fina anfall i slutet av första halvlek. Vi gjorde mål på en fast situation igen. Vi hade pratat om att det var läge idag. Vi är långt ifrån det längsta laget i serien men när vi slår hörnor med kvalité och gör löpningar med kvalité blir det farligt. När det stämmer blir vi sylvassa. Det är ett viktigt vapen. I slutet blev de frustrerade efter bra aktioner från våra spelare och de tappade huvudet, summerar Christoffer Andersson och fortsätter:
– Det var en match där många gjorde bra prestationer. Godwin Aguda var ett monster i slutet. Han visade under de sista tio minuterna hur mycket energi det finns i den lilla kroppen. Han springer, vinner dueller, gör tekniska moment och gör en briljant match. Det var många som var bra idag, men Aguda stack ut lite extra. Det visar att lagets form är god inför hösten.

Han är nöjd med nyförvärvet Rasmus Anderssons inhopp.
– Rasmus var jättebra. Han kom in med en trygghet och gick in tufft i duellerna. En rutinerad pjäs som kan springa och bidra till laget på ett bra sätt. Idag blev det en mittfältsroll, tills vi ändrade spelsystem i slutet och tog in ”Gabbe”. Då fick han komma lite högre upp i banan.
Ariana FC hade en bra chans precis i början av andra halvlek, men skapade annars ingenting utöver målet.
– Vi jobbar med ett nytt press-sätt. Ariana hittade igenom oss vid några tillfällen på sätt som vi inte vill. Sekvenser kunde gjorts mycket bättre men Ariana har några riktigt skickliga spelare. Att de lyckas med några anfall får man också räkna med. När vi gjorde rätt saker hade vi koll på dem. De är ett av lagen i serien som skapat minst antal målchanser mot oss, säger ”Chrisse”.
Det är fortsatt fyra poäng till serieledning och nu bara en poäng upp till FC Trollhättan.
– Det är en lång serie. Vi är laget som jagar de här lagen och ska möta dem på hemmaplan. Vi vet att vi måste leverera bra prestationer i alla matcher och se det här långsiktigt, säger huvudtränaren.