Vilket drama det blev! Firma Melker Larsson/Robin Hofsö frälste FFF i 90:e minuten hemma mot Qviding. Inlägget från nyss inkomne inhopparen Melker Larsson var perfekt och nicken från Robin Hofsö var klockren. En finfin aktion gav Gulvitt tre mycket viktiga poäng i en tuff och tajt match.

Det var ingen champagnefotboll som de drygt 1000 åskådarna på Falcon Alkoholfri Arena bjöds på under söndagen. Det var en tillknäppt matchbild och båda lagen hade svårt att komma loss och skapa högkaratiga målchanser. Tim Erlandsson stod för ett fint ingripande i första halvlek men i övrigt hade Qviding inte mycket att komma med offensivt. Defensivt gjorde de det väldigt svårt för FFF och försvarade sig med näbbar och klor. Godwin Aguda hade ett bra läge i första halvlek och Wilhelm Ärlig hade ett ypperligt läge i början av andra halvlek, men 0-0 stod sig väldigt länge. FFF bytte först in Oliver Hintsa med en halvtimme kvar av ordinarie tid och sedan Gabriel Johansson i 75:e minuten. Men det var bytena i 86:e minuten som skulle visa sig bli matchavgörande. Då äntrade Melker Larsson, Umar Bala Muhammed och Oskar Christiansson planen. Fyra minuter senare slog Melker Larsson ett perfekt inlägg som Robin Hofsö skallade in. Hofsös tolfte mål på säsongen fick hemmastå att gå bananas. FFF höll sedan rent bakåt utan problem och knep en sanslöst viktig 1-0-seger, utan att briljera.
– Den satt där den skulle. Väldigt kul att komma in och göra en assist, säger Melker Larsson om det förlösande målet.
– Känslan var megaskön, säger målskytten Robin Hofsö.

Christoffer Andersson summerar insatsen:
– På förhand kände vi att vi skulle kunna dominera matchen fullständigt om vi bara fick snurr på vårt passningsspel och kvalité i det vi gör. Qviding var mer kompakta än de varit tidigare och hade lagt fokus på att hålla laget tajt och fint, vilket gjorde det svårare för oss. Vi var inte snabba nog med bollen och var lite trubbiga när vi hade lägen att växla tempo på sista tredjedelen. Vi hade flera situationer där vi hade kunnat få frilägen om vi bara hade haft tillräckligt med kvalité. Vi har fortfarande massor att lära. Det finns mer att ge. Det var en sådan match där det inte kuggade i. Men likväl skönt att det till slut vägde till vår fördel.
Han gläds mycket över segermålet.
– Vi har hittat olika sätt att avgöra på. Vi har många strängar på vår lyra. Det var ett magiskt mål. Melker Larsson har en jättebra fot och är offensivt skicklig, frejdig och en väldigt bra passningsspelare. Vi fick energi när Melker, Umar och Oskar kom in.
”Chrisse” hyllar inhopparna.
– Vi fick in folk från bänken som gjorde skillnad. Det var otroligt kul. Melker kom in och gjorde avtryck. ”Gabbe” gick in och satte bollen till Melker, som prickade Robin. Det är gött att vi har ett så starkt gäng och att folk kan hjälpa till vid sidan av.
Tack vare segern befäster FFF kvalplatsen, och fortsätter att jaga Gais.
– Vi är laget som jagar och vi jagar på fortsatt. Vi jagar för att stressa Gais. Hade vi inte vunnit hade det varit ett avstånd som blivit tufft. Nu kan mycket hända. Det var verkligen en viktig seger. Vi är med, säger huvudtränaren.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Lucas Sibelius – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Taylor Silverholt – Robin Hofsö.