IF Böljan
Klockan 16.00 imorgon jagar FFF femte raka segern och nollan i seriespelet. Åtvidabergs FF på bortaplan står på programmet.

– Vi vet lika mycket om dem som man vet i stort sett varje match. Sedan är det såklart alltid vissa lag man har lite bättre koll på än andra. Vi har gjort samma grundarbete och förberett spelarna på bästa sätt. Vi har pratat om offensiva lösningar. Grunderna i vår defensiv har vi. Imorgon handlar mycket om att samla energi utifrån en startelva som ska ge järnet för laget så länge de orkar och sedan en bänk som ska kunna komma in och avgöra, säger Christoffer Andersson.
Åtvidabergs FF ligger inte lika illa till i år utan parkerar på tionde plats i tabellen.
– De har haft bättre statistik på hemmaplan. För ögat kanske de inte spelar en annorlunda fotboll. De har bytt tränare och fick en bra start på säsongen där de tog många poäng. Sedan kanske de inte briljerade i spelet eller var överlägsna på något sätt. De kanske har hittat några fler sätt att ta poäng på. Men det är ett lag som vi har alla möjligheter att ta tre poäng mot om vi gör det vi ska. Känslan är god när vi går ut och ska möta ”Åtvid”. Den ska vi ta med oss ut på plan. Sedan måste vi inse att alla matcher från noll. De är säkert jättehungrig på att störa oss då de inte lyckats tidigare mot oss. Det ska vi var förberedda på. Vi ska gå ut med självförtroende och förhoppningsvis göra en fantastiskt bra fotbollsmatch.
Hoppas du att vi kan släppa lite mer på axlarna och spela ut?
– Vi har byggt upp självförtroende genom att spela fem matcher (inklusive DM) utan att släppa in mål. Vi gjorde fem mål i DM och har stått för ett bra försvarsspel i eget straffområde. Även om vi har släppt till en del chanser har vi haft Tim och Anton som gjort räddningar och gjort skillnad. Där är vi trygga. Sedan vill man alltid spela den ”perfekta matchen”. Man vill ha kommandot offensivt, skapa många målchanser och se till så att de inte kommer i närheten av eget straffområde. Men så är inte verkligheten. Man måste vara noggrann i varje moment. Möjligheterna att skapa lägen mot deras backlinje ser jag som väldigt goda. Vi har en startelva med fyra hungriga spelare där framme som kommer att komma ut med mycket energi. Vi har även hungriga spelare på bänken som visar fantastisk form och vill in och påverka matchen. Det ser jag som en stryka.
Du pratar om att vi har en till växel att lägga i!?
– Ja, det tror jag. Vi stegrar i självförtroende för varje dag som går här. Vi har kanske haft en del spelare som fått kämpa lite extra med att få till allt perfekt. Nu tycker jag att det börjar komma mer och mer. Det i sin tur kommer stärka laget och göra att vi gör fler bra prestationer och fler bra anfall som kuggar i hela vägen och inte strandar på tekniska moment där man inte ska behöva tappa bollen.

Det är ett taggat FFF som åker till Östergötland.
– Det har varit en bra träningsvecka. Några fick egenträna/rehaba när vi hade matchen i tisdags vilket vi bedömde var gott för dem. Vi tränade i måndags och sedan torsdag och fredag har det varit förberedelser inför Åtvidaberg. Vi har hållit uppe en konkurrens i laget hela veckan och inte signalerat en startelva. Vi tog det efter träningen. Det är alltid ett svårt val utifrån form och prestationer tidigare. Vi har en startelva vi tror på. De kommer gå ut och göra allt för laget i denna match. Det känns skönt att vi har spelare som vill påverka.
Även lunchen är något att länga till, hävdar ”Chrisse”.
– Det blir en god roadtrip där vi ser fram emot ett fantastiskt lunchställe. Det är en buffé i Väderstad som håller högsta klass. Det var jättebra förra året.

Läget i laget är utmärkt. Mittfältaren Melker Nilsson är åter spelduglig efter sjukdom.

Truppen:
1 Tim Erlandsson