IF Böljan
Klockan 16.00 imorgon möter Falkenbergs FF Norrby IF på hemmaplan. Vi hoppas på storpublik nu när näringslivet bjuder på fri entré. FFF har tio raka matcher utan förlust och går all-in för vinst efter det frustrerande krysset senast borta mot Åtvidabergs FF.

– Man såg direkt på måndagsträningen att folk inte var nöjda med prestationen vi gjorde. Det blev en intensitet som egentligen låg alldeles för högt mot vad vi vill ha på den dagen egentligen. Det fanns tändvätska redan då. Jag har sett att alla spelare vill leverera på bästa sätt. Sedan handlar det om att mentalt förbereda sig på att våga göra det man gör på träningsplanen på ett bra sätt även på match. Det handlar mer om mental inställning och ett beslutsfattande kring att man kan göra detta även om det är ett lite skarpade läge, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– När vi gör moment på träningen, som uppspelsfas från egen målvakt och framåt, gör vi det väldigt bra. Sedan har vi kanske inte vågat leverera det på samma sätt på match. Där är uppmaningen att vi ska ta befäl över den situationen och se till att ta kommandot i matchen utifrån den attityden. Vi har uppmanat spelarna att gå ur sin comfort zone och våga ta risker på ett klok sätt. Det ska leda till att vi levererar en bra match.

FFF besegrade Norrby IF med 5-0 på bortaplan i juni. Ett ungt Norrby IF har tagit steg framåt sedan dess.
– De har en ganska bra svit med fyra segrar på de fem senaste. De har repat mod efter vår vinst där borta. Norrby har kanske haft ett lite justare spelschema, vilket man ska ta med in i beräkningen, men de har gjort det bra. I mångt och mycket är det samma lag som vi möter. De har fått in några nyförvärv. Linus Dahl är tillbaka bland annat.
På hemmaplan är FFF erkänt starka.
– Vi har idel vinster utom en i år och förra året var det likadant. Det handlar om att göra det vi är bäst på och det är att föra spelet och leverera i alla viktiga faser i spelet. Vi är stabila defensivt. Vi är det lag som har släppt till absolut minst antal målchanser i båda serierna, vilket är jättepositivt. Sedan har vi en kravnivå på varandra att leverera bättre och bättre prestationer.
Men FFF känner att de har mer att ge på planen. De har en växel till att lägga i.
– Gör vi det slår inget lag i den här serien oss. Vi måste upp på den nivån och imorgon är en ny chans att visa det på. Den möjligheten vill jag att vi ska gripa. Vi ska ha en mental bild av att vi är väldigt bra när vi visar det på träningsplanen. Nu ska vi göra det på match. Det handlar om att våga och släppa på handbromsen i situationer och inte spela safe. Vi ska ta de risker som man måste ta och göra det på ett klokt sätt.

Näringslivet bjuder på fri entré. Och redan är över 1 300 biljetter bokade.
– Det är jättekul. Det ska bli fint väder och en härlig fotbollslördag. Vi ska göra vårt för att leverera tre poäng. Vi vet att det är en tuff match mot Norrby och att det är nio matcher kvar av säsongen. Nu är det denna match som vi kan påverka. Vi har gjort vår hemläxa efter ”Åtvid”.  Vi ska ta med oss bra saker, bland annat fasta situationer och andra delar i spelet, och sedan ska vi sudda ut de grejer som vi inte var nöjda med. Vi ska ha en så hög lägstanivå som möjligt och komma så nära den perfekta matchen som möjligt, både individuellt och som lag. Den ambitionen måste man alltid ha, säger ”Chrisse”.

FFF har haft en del sjukdomar i laget, men nu ser det bättre ut. Det finns förhoppningar om att Tim Erlandsson, som varit sjuk, kan vara med i truppen. Gustav Lillienberg, William Borgryd och Tobias Helldén är otillgängliga för spel. Tanken är att Edvin Christiansson ska matchas igång med speltid i P19-laget.

Truppen:
1 Tim Erlandsson
2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
23 Rasmus Andersson
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson

Boka era fribiljetter HÄR. Here we go!