Imorgon kväll beger sig Falkenbergs FF till Övrevi IP för bortamatch mot Tvååkers IF. Då är mittbacken Kalle Björklund tillbaka i startelvan.

I slutet av februari förra året möttes FFF och Tvååkers IF i en cupmatch i Tvååker. FFF vann då med 3-1 efter två mål av Nsima Peter och ett av Christoffer Carlsson. Det var den sista tävlingsmatchen inför publik som FFF spelade på halländsk mark innan coronapandemin bröt ut. Drygt ett år senare är det dags för en ny match på Övrevi IP. Denna gång handlar det om en träningsmatch mot division 1-laget.
– Efter en spelledig helg förväntar jag mig att spelarna är sugna på att spela match igen. Jag tycker att våra bra perioder blir bättre och även längre i matcherna. Imorgon förväntar jag mig definitivt att vi släpper till färre målchanser än i tidigare matcher. Nu har vi lagt mer fokus på försvarsspelet sista tiden och där vill jag se en bättre attityd med defensiva hemlöp i högre hastighet och bättre försvarsorganisation när Tvååker anfaller, säger Hasse Eklund.

FFF ställs mot ett TIF som varit svårslaget under försäsongen.
– Vi fokuserar på vårt spel och hur vi ska förbättra oss till premiären i superettan. Offensivt vill jag ha snabbare spel med färre tillslag och att vi arbetar med vårt djupledsspel för att skapa målchanser. Defensivt vill jag ha bättre organisation runt eget straffområde och i de defensiva omställningarna, säger huvudtränaren.
Han väntar sig ett hungrigt och motiverat motstånd.
– Så det gäller att vi är med från starten. Jag hoppas på spelsugna spelare som vill driva matchen efter vår agenda, säger han.

Kalle Björklund är tillbaka till 100 procent och startar i mittförsvaret bredvid Tobias Karlsson. Lagets andra Kalle, nämligen Söderström, var tillbaka i träning idag. Det är positivt att han återgått till full träning, men det är lite för tidigt för matchspel ännu. Samuel Adrian har lite problem med en fot och vilas som en ren försiktighetsåtgärd. Även Lorik Ademi vilar. Han har fått lite reaktioner på sin uppstartade träning, men tränade för fullt idag och kan snart spela match igen. Rasmus Fridolf, Carl Martinsson, Kwame Kizito och Tim Erlandsson är inte redo för matchspel i nuläget.

FFF startar enligt följande:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Kalle Björklund, Tobias Karlsson, Tobias Englund – Melker Nilsson, Christoffer Carlsson, Matthew Garbett – Anton Wede, Adam Bergmark Wiberg, Edi Sylisufaj.
Avbytare: Nadeem Omar (mv), Axel Norén, Mohammad Ahmadi, Oliver Hintsa, Linus Borgström, Linus Dahl, Elliot Hintsa.

Matchen inleds klockan 18.00 under tisdagen och sänds via HN.