Laholms FK
Tre omgångar återstår av allsvenskan och Falkenbergs FF slåss med näbbar och klor för att klara kontraktet ännu en gång. Vi har tagit tempen på klubbchef Patrik Lundgren.

Hur är din och övriga sportkontorets känsla inför de avslutande tre matcherna?
– Känslan är god. Vi har en stark tro på att vi ska fixa detta. Vi har bra spelare och ledare som är beredda att ge allt de sista tre omgångarna och vi ska stötta dem så gott det bara går. Det är även en god stämning i gruppen och det är viktigt och kan vara helt avgörande i slutskedet av serien.

Hur ser du på våra chanser i bortamatchen mot IFK Norrköping som väntar härnäst?
– Norrköping är ett bra lag. Vi är ett bra lag. Med vår Falkenbergs FF-inställning så tror jag absolut att det finns möjligheter till både en och tre poäng. Min tro och förhoppning inför varje match är tre poäng.

Gustaf Nilsson är äntligen tillbaka. Vad tror du att hans comeback kan innebära för laget?
– Självklart mycket. Vi har bara bra spelare. Med Gustaf får vi in en till riktigt bra allsvensk anfallare.

Vad talar för att Falkenbergs FF löser situationen likt ifjol och spelar i allsvenskan 2021?
– Vi har en erfarenhet av liknande situationer. Vi har spelare och ledare som är förberedda, plus att vi har en hög moral bland spelarna.

Det har varit ett konstigt och tufft år på många sätt. Hur skulle du säga att FFF har hanterat det som förening?
– Jag tycker att vi har hanterat det bra; allt från styrelse och personal till ledare och spelare i hela föreningen. På många sätt kommer man närmre varandra när det är så här konstiga perioder som pandemin skapat. Vi har även tagit ett stort ansvar för att minska smittorisken. Sen har vi varit lyckligt lottade att verksamheten har kunnat fortlöpa. Jag tror att det är viktigt att kunna ha sin idrott under dessa svårare perioder. Sen har det självfallet varit trist att inte kunna ha publik.

Hur är det ekonomiska läget i klubben och vad beräknar FFF att kunna redovisa för resultat?
– Falkenbergs FF har alltid arbetat utifrån att ha en sund ekonomi. Det är en anledning till att vi klarar oss relativt bra i år, plus att vi sålt John Björkengren och haft vidareförsäljningsklausul på Jesper Karlsson. Det är dock för tidigt att säga något resultat än, det finns för många osäkra faktorer bland annat RF-bidraget som vi snart får beslut om. Utmaningen ligger inför 2021. Men vi känner att vi har ett stort stöd från våra sponsorer, medlemmar, supportrar, kommun och så vidare. Så vi känner att vi har en bra framtidstro. Det vi alla får hoppas är att pandemin tar slut och vi kan återgå till en normalisering i samhället.

Hur planerar föreningen för 2021? Arbetar FFF efter två scenarier, ifall det tråkiga som ingen vill ska hända skulle ske?
– Vårt mål är självklart att vara kvar i allsvenskan. Vi har samtidigt ett ansvar gentemot föreningen att planera för båda scenarion vilket vi gör. Vi vill alltid vara väl förberedda oavsett resultat.

Hur många poäng tror du att FFF tar under de avslutande tre matcherna?
– Jag tror på sju poäng och hoppas på nio poäng, säger Patrik Lundgren.