IF Böljan
Falkenbergs FF vann derbyt borta mot Tvååkers IF med 2-0 efter mål av Godwin Aguda och Leonardo Farah Shahin.

Det skapades inte speciellt många målchanser i första halvlek men det som skapades var det FFF som stod för. Efter några halvchanser fick Gulvitt utdelning precis före paus. Leonardo Farah Shahin stod för förarbetet och Godwin Aguda skickade in ledningsmålet. FFF ledde med 1-0 i paus.

Gulvitt fick en riktig smakstart på andra halvlek. Tre minuter in i andra halvlek spelade FFF bort Tvååkers IF helt. Godwin Aguda hittade Wilhelm Ärlig som gav Leonardo Farah Shahin öppet mål fram till 2-0. Med en kvart kvar att spela gjorde FFF, som kontrollerade matchen, två byten. Oliver Hintsa och Rasmus Andersson kom då in i spel. I 82:a minuten var det Tobias Helldéns tur att äntra planen och därmed göra comeback. Tim Erlandsson gjorde förvisso två bra räddningar i andra halvlek men Tvååkers IF var aldrig nära att hota FFF:s seger.

– Det var en första halvlek som var lite typisk för en derbymatch. Det var inte mycket till skönspel men vi tog oss ju längre halvleken gick. Vi vaskade till slut fram ett jättefint anfall där vi gjorde 1-0 strax före halvtidsvilan. Det var psykologiskt viktigt. Vi fick gå in i halvtid med en ledning och prata om saker vi kunde förbättra. Vi kände att de behövde jaga i andra, säger huvudtränare Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi kom ut och hade några bra anfall och gjorde 2-0 tidigt i andra. Det kändes väldigt tryggt. Sedan var det en period där de ändrade sin formation och fick effekt på det. De kom till många inlägg. Vi försökte justera. Vi fick ingen riktig effekt förrän i slutet med en fembackslinje, där vi verkligen fick tryck på dem. Vi kunde städa och hade några chanser till. Tim fick göra några goa räddningar där de ändå hade chans att få vittring. Det var otroligt starkt att hålla nollan. Vi jobbade och slet som ett lag. Vi hade avbytare; som Rasmus som kom in och gjorde massa bra grejer. Oliver, Oskar och ”Tobbe” likaså. Det var ett lagarbete. Det var en derbyseger som var riktigt skön. Vi gjorde jobbet i en tuff match. Vi lyckades göra en del riktigt fina anfall och kunde gjort fler mål. Men vi är nöjda med att vi fick tre poäng, höll nollan och hade en bra känsla.
Vem var din ”man of the match”?
– Det var ett lagarbete idag, men Tim Stålheden ledde laget på ett bra sätt. Han kan få en extra eloge idag, säger Christoffer Andersson.