Norrby IF
Han har bland annat gjort en A-landskamp och spelat på ett knökfullt Celtic Park. Nu är Viktor Noring ny målvakt i Falkenbergs FF.
– Det känns jättekul. Jag ser fram emot att komma i gång, säger 29-åringen.

När Tim Erlandsson drog korsbandet blev FFF tvungna att se sig om efter en ny målvakt. Idag kan FFF presentera att landslagsmeriterade Viktor Noring ersätter skadade Erlandsson. Skåningen har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig året ut.
– Falkenbergs FF är mycket nöjda med att ha kontrakterat Viktor Noring, i första hand året ut. Viktor har rutin via spel i elitklubbar under en följd av år och vi ser fram emot att han tar upp kampen med Johan Brattberg. Det vi hitintills lärt känna av Viktor är att han är en personlighet som passar bra in i gruppen och bygger vidare på Falkenbergsandan, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.

Viktor Noring fick sitt genombrott i Trelleborgs FF som tonåring och gjorde tre säsonger som allsvensk förstemålvakt 2009-2011. Han har sedan dess representerat Malmö FF, skotska klubbarna Celtic och Hearts, nederländska Heerenveen, norska Bodö/Glimt, danska Lyngby samt Landskrona Bois och senast Kalmar FF. Nu är han glad över att kunna kalla Falkenbergs FF för sin nya arbetsgivare.
– Det känns jättekul. Vi började diskutera förra veckan och nu har det löst sig. Det känns skönt, efter månader av osäkerhet med allt med corona och när säsongsstarten blir. Jag ser fram emot detta, säger Noring, som också har en A-landskamp och fyra U21-landskamper på meritlistan.
Han känner till klubben sen innan.
– Det är en klubb som har varit uppe i allsvenskan och nere i superettan och som nu försöker etablera sig i mitten av allsvenskan. Jag mötte Falkenbergs FF med Landskrona Bois för två år sedan, så jag har spelat på Falcon Alkoholfri Arena. Jag har sett förutsättningarna som finns och har bara positivt att säga. Planen är jättebra och arenan känns som ett lyft jämfört med den tidigare, säger han.
Viktor Noring berättar att han fått fina intryck av klubben.
– Det verkar vara en genuin och familjär klubb som jobbar tajt tillsammans. Lite som i Trelleborgs FF där jag varit innan. Det gillar jag, så det känns bra.

Han beskriver sig som en trygg sista utpost.
– Jag försöker styra min backlinje, vara högljudd och ge ett allmänt tryggt intryck. Det är det jag jobbar med. Jag vill tillföra rutin och en röst som ger trygghet, säger han.
Efter spel i klubbar i fem olika länder har han samlat på sig en del erfarenhet.
– Jag hoppas kunna ta med lite från varje land och ställe man varit på i mitt sätt att vara på planen här, säger nyförvärvet.
FFF har en tradition av att ha skånska målvakter i sina allsvenska trupper. Tidigare har både Otto Martler och Hampus Nilsson gjort avtryck.
– Förhoppningsvis kan jag ta den traditionen vidare på ett bra sätt, säger Malmösonen med ett leende.
Vad är då hans ambition med flytten?
– Man vill såklart spela. Jag är sugen på att visa vad jag går för och då inte bara på träning. Jag siktar på att komma in i klubben, lära känna alla och hitta min plats. Jag ska göra allt jag kan på träningar och matcher. Sen är det upp till Hasse Eklund och staben att bestämma vem som spelar. Förhoppningsvis får jag spela. Det ska bli intressant att träffa Johan Brattberg och Björn Nordberg och se vad det blir för träningsupplägg, säger Viktor Noring.

Då han har hållit i gång på egen hand sedan kontraktet med Kalmar FF gick ut vid årsskiftet är han väldigt sugen på kollektiv träning.
– Det ska bli skönt att komma i gång med riktig fotbollsträning och komma in i den vardagen igen. Jag har saknat den omgivningen, säger han.
Han ser positivt på Falkenbergs FF:s chanser i allsvenskan 2020.
– Jag tror att de är goda och att det blir jämnt uppåt och neråt. Det blir speciellt när det startar i gång – förhoppningsvis i mitten på juni – då det antagligen blir många matcher på kort tid. Kan man komma in i ett flow så kan det gå bra, säger keepern.
Viktor Noring kommer att bo kvar i Skåne med familjen, men ser också fram emot att bekanta sig mer med Falkenberg som stad.
– Jag vet att Strandbaden är fint. Där har jag varit några gånger. Det är en väldigt fin stad att komma till på sommaren, säger han.

Foto: Linus Folkesson