Under tre dagar har Falkenbergs FF ihop med Olé Football Academy från Nya Zeeland arrangerat sommarfotboll för barn och ungdomar i Falkenberg. Dagarna uppskattades mycket av deltagarna.

Ett 50-tal barn och ungdomar födda mellan 2006 och 2009 deltog under sommarfotbollen. Instruktörer från Olé Football Academy, som i sin tur samarbetar med Hisingsklubben Torslanda IK, och Falkenbergs FF lärde ungdomarna mycket om både fotboll och vikten av rätt kost, sömn och återhämtning.
– Barnen och ungdomarna har fått träna på ett lite annorlunda sätt än vad de är vana vid i sin ordinarie fotbollsträning, utifrån de projekt och den metodik som Olé Football Academy driver. Det är väldigt många bollberöringar hela tiden. De försöker att få spelarna till att tänka på vad de gör och de gör det med lite annorlunda förutsättningar än vad man normalt har vid mer traditionell fotbollsträning. Jag tycker att detta är bättre, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.

Deltagarna hade väldigt roligt och fick med sig mycket ny kunskap.
– Barnen och ungdomarna sken verkligen. Det har absolut varit lyckat. Man såg på de som var med att de tyckte att det var roligt och det är det som fotboll ska vara i första hand. Om de tycker att det är roligt finns det större förutsättningar för att de fortsätter och i längden kan bli riktigt bra, säger Håkan Nilsson.
Han ger beröm åt Olé Football Academys instruktörer: de före detta FFF-spelarna Dan Keat och Zlatan Krizanovic samt Declan Edge, som likt Keat är före detta nyzeeländsk landslagsman.
– De är mycket duktiga instruktörer, säger FFF:s sportchef, som vill att aktiviteter likt dessa återupprepas i FFF:s och den nyzeeländska akademins regi.
– Jag ser gärna ett utökat samarbete med Olé Football Academy och Torslanda IK i framtiden. Hur vi ska utveckla det har jag inget svar på idag, men det finns ett intresse från vår sida, säger Håkan Nilsson.

Dan Keat, som med avgörande mål var en starkt bidragande orsak till att FFF klarade nytt allsvenskt kontrakt både 2014 och 2015, är också nöjd med sommarfotbollen i Falkenberg.
– Jag, Declan och Zlatan hade en härlig tid där vi arbetade med duktiga unga fotbollsspelare som var engagerade och hade mycket kul under de tre dagarna. Vi gillade möjligheten att introducera sättet som vi tränar och utvecklar spelare på – på och utanför plan – i både Olé Football Academy och Torslanda IK. Ett stort tack till spelarna, tränarna, personalen i klubben och alla A-lagsspelare som kom för att besöka lägret, säger Dan Keat.
Likt Håkan Nilsson ser han gärna ett utökat samarbete med Falkenbergs FF.
– Vi älskar FFF som klubb och är väldigt intresserade av att undersöka hur vi kan främja förhållandet till klubben och hjälpa till med spelarutvecklingen. Det som lockar oss är idén att hjälpa klubben att utveckla unga lokala spelare som kan fortsätta spela för FFF i allsvenskan och högre, säger Keat.