IF Centern
Vänsterfotade högeryttern Melwin Kocanovic, 17, tar klivet upp i A-truppen. Han har skrivit på ett treårskontrakt med sin moderklubb.
– Det är något som man har längtat efter, säger Melwin Kocanovic.

Han är lycklig över A-lagskontraktet.
– Det känns absolut roligt. Det är något som man har längtat efter. Det känns jättebra, säger Melwin Kocanovic nöjt.
Han beskriver sig som spelare på följande sätt:
– Jag skulle säga att jag är en teknisk spelare som gillar att komma en mot en. Jag har vassa avslut med vänsterdojan.
Melwin har representerat FFF ända sedan han började spela fotboll.
– Jag har spelat här sedan jag var sex år så vägen genom akademin har varit lång och lärorik. Ett av mina bästa minnen är DM-vinsten i P17 mot HBK och vinsten av Kronborg Cup i Danmark. FFF betyder mycket för mig eftersom klubben inte bara har format mig som spelare utan också utanför planen, säger 17-åringen.

Som 16-åring fick han i somras debutera i division 1 södra. Det var i hemmamatchen mot Oskarshamns AIK som slutade med en gulvit 5-2-triumf. Det blev också ett inhopp i 5-0-segern borta mot Norrby IF. Nu vill han ta nästa kliv.
– Jag hoppas kunna utvecklas mycket när jag får träna med A-laget varje dag. Vi har alla som mål att vi ska gå upp i superettan, säger Melwin Kocanovic.

FFF:s sportchef David Svensson är glad över att Melwin flyttas upp i A-truppen.
– Det känns självklart väldigt bra att vi fortsätter flytta upp egna produkter från akademin till vår A-trupp. Melwin är en spelare med spännande offensiva kvaliteter och med sin skarpa vänsterfot är han alltid ett hot för motståndarna. Melwin har tränat med seniortruppen ett par dagar i veckan sedan i somras och från och med januari kommer han alltså att tillhöra truppen permanent och det ska bli spännande att fortsätta följa Melwins utveckling, säger David Svensson.

Text och foto: Eric Nilsson