23-årige nigerianen Umar Bala Muhammed är klar för Falkenbergs FF. Han kan spela både vänsterback och vänstermittfältare och har signerat ett treårskontrakt med FFF.
– Jag kommer att jobba hårt tillsammans med lagkompisarna för att hjälpa klubben tillbaka till allsvenskan, säger Umar Bala Muhammed.

Den senaste säsongen har han tillbringat i FK Slutsk i belarusiska ligan. Nu byter han en snöig och kall tillvaro i Belarus mot soliga Falkenberg och FFF.
– Umar är en spelare som vi blev presenterade för av Dominic Chatto. Umar har under förra säsongen spelat i belarusiska ligan och vi har kunnat se ett antal matcher och såg att det är en mycket intressant spelare. Vänsterfot, bra fart och en spelare som kan spela på olika positioner. Vi hoppas att Umar kommer göra ett rejält avtryck i Falkenberg när han väl kommer hit och kommer in i vår miljö, säger sportchef Håkan Nilsson.
Umar Bala Muhammed själv är mycket belåten.
– Det känns väldigt bra och tryggt att skriva på för FFF. Tack vare lagets rykte, vilja och hängivenhet är jag mycket glad över att tillhöra det här laget. FFF är en välorganiserad och professionell klubb. När jag hörde om intresset fick jag känslan av att klubben verkligen ville ha mig. Jag hoppas att jag kommer att ha en bra tid i FFF, säger nigerianen.
Han visste inte mycket om klubben sen innan och tog då hjälp av en före detta FFF-spelare.
– Jag har googlat och läst på lite. Jag pratade med Dominic Chatto och han berättade mycket om klubben och staden. Det verkar vara en trevlig, familjär och omhändertagande klubb med bra atmosfär. Jag kände mig välkommen efter att ha pratat med Håkan Nilsson och fått ett välkomstmeddelande av Hasse Eklund, säger han.

Nyförvärvet, som har valt tröja nummer 13, beskriver sig som spelare enligt följande:
– Jag är stark, snabb och väldigt bolltrygg. Jag arbetar hårt för laget och är ödmjuk, lätt att ha att göra med och disciplinerad. Jag är en 100 procent koncentrerad och smart lagspelare och gör mitt bästa för att upprätthålla en bra attityd, säger Umar Bala Muhammed och fortsätter:
– Jag är bra defensivt och har bra passningsspel. Jag är bra på att skapa möjligheter med öppnande passningar. Jag gör det svårt för mina motståndare både offensivt och defensivt. Förhoppningsvis kan jag anpassa mig till Falkenbergs FF:s spel så fort som möjligt.
Han kan spela på flera positioner men har en favoritposition.
– Jag föredrar att spela vänsterback, men jag kan även spela offensiv mittfältare till vänster eller höger. Jag älskar att göra mål och assist oavsett position och är bra på att försvara, säger han.
Umar har enbart fått goda vitsord om Sverige och Falkenberg.
– Jag har hört att svenskar är ödmjuka, trevliga, vänliga, varma och välkomnande. Jag har också hört att Falkenberg är en fin och liten stad med en vacker strand, där turister flockas under sommaren. Jag ser fram emot att träffa mina lagkamrater och invånarna i Falkenberg, säger 23-åringen.
Målet med säsongen kan inte bli tydligare.
– Vi kommer att göra vårt bästa för att bli uppflyttade till allsvenskan, säger Umar Bala Muhammed, som har erhållit arbetstillstånd och väntar på att få det resetillstånd som han behöver för att kunna flyga till Sverige.

Varmt välkommen till Falkenbergs FF, Umar!