BK Astrio
Falkenbergs FF spetsar truppen med offensiv kraft inför höstsäsongen. Rasmus Andersson återvänder till FFF efter en rad poängrika år i Tvååkers IF. FFF värvar 30-åringen, som har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över säsongen 2024.

Rasmus Andersson kom till FFF som 14-åring. Han gick hela vägen till A-laget och gjorde sju matcher för FFF under säsongen 2013 då vi tog steget upp till allsvenskan för första gången. 2014-2015 noterades han för fyra allsvenska matcher, varav en från start. Sedan dess har han hunnit med sejourer i norska Örn-Horten, färöiska Skala IF, IS Halmia men framförallt cirka sex år i Tvååkers IF, där han varit en viktig kugge och en riktig poängspelare. Sedan 2020 har han stått för 42 mål i division 1 södra i Tvååkers IF:s tröja. Nu värvar FFF den allsidige mittfältaren.
– Känslan att återvända till Falkenbergs FF är naturligtvis väldigt glädjande och förväntansfull. Jag ser först och främst fram mot en väldigt spännande höst där vi ska göra vårt allra yttersta tillsammans. Det absolut viktigaste för mig är att det går bra för laget och i det hoppas jag givetvis kunna bidra såväl på plan som utanför plan. På plan i form av att hitta kreativa lösningar, göra en del poäng kombinerat med ett hårt jobb för laget. Utanför plan genom att vara en positiv själ som bidrar till en varm och härlig stämning, säger Rasmus Andersson.

Redan i eftermiddag gör han sin första träning med FFF och går allt enligt plan är han spelklar till söndagens hemmamatch mot Ariana FC. Han längtar efter att få spela inför de gulvita fansen igen.
– Det blir ett kärt återseende. Man har sprungit på en del på stan, sett andra när man har stått på andra sidan och även varit och kollat och alltid fått ett fint bemötande så nu ser jag fram emot att spela med supportrarna i ryggen igen. Den stöttningen är guld värd!

Han har representerat FFF i både allsvenskan och superettan och skulle gärna vilja vara med och ta FFF tillbaka till eliten igen. Men han riktar fokus på nuet och har respekt för den utmaning FFF står inför under andra halvan av säsongen.
– Det är givetvis enkelt att gå tillbaks och bli nostalgisk och tänka på hur kul det var sist men det ska man nog passa sig lite för. Nu är vi i en ny sits och vi ska göra allt i vår makt för att vinna matcherna. Det är jag väldigt motiverad för och ser fram emot att göra tillsammans med stöttningen vid sidan av.
Känns det lite som att komma hem igen?
– Visst känns det som någon typ av cirkelslutning. Det är ändå föreningen jag spelade för ifrån att jag var 14 till 22 år och föreningen som jag fått spela både i allsvenskan och superettan med, så givetvis känns det speciellt på det sättet. Sen har jag god koll på många i och runt truppen som det blir kul att träffa på en vardaglig basis igen! säger Rasmus Andersson.

FFF:s sportchef David Svensson är nöjd över att kunna knyta Rasmus Andersson till sig.
– Först och främst är det en duktig fotbollsspelare vi får till Falkenbergs FF och det är vi väldigt glada för. Han har en gedigen erfarenhet från spel i Ettan Södra där han under lång tid varit en bärande spelare i Tvååker och gjort många mål så med Rasmus får vi in ytterligare offensiv spets i truppen. Han har en fin spelförståelse och mångsidighet i sitt spel vilket också gör honom användbar på flera olika positioner i vårt spelsätt. Vi är övertygade om att Rasmus kommer bidra med energi och kvalitet som kommer göra oss ännu starkare inför hösten. Sedan är det naturligtvis extra roligt att vi får hälsa honom välkommen tillbaka hem till Falkenbergs FF, säger David Svensson.

Varmt välkommen tillbaka, Rasmus!