Laholms FK
Varje år utför Svensk Elitfotboll en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll. I år tilldelas FFF:s akademi tre stjärnor av fem möjliga och totalt 1581 poäng i denna certifiering.

FFF:s akademichef Mårten Lundkvist kommenterar resultatet.
– Vi minskar med cirka 300 poäng från 2020 och tappar en stjärna, från fyra till tre. Inte mycket att orda om, tappet består av färre poäng gällande spelare, där främsta anledningen är att Erik Berg avslutade sin fantastiska karriär. Bara där tappade vi 144 poäng. Vår ordinarie, fasta verksamhet står sig stark och samlade in i princip samma poäng som föregående år, säger Mårten Lundkvist och fortsätter:
– 2022 övergår certifieringen i en helt ny fas efter en ordentlig omarbetning av SEF, där kraven höjs avsevärt. Skalan förändras från 1-5 till 1-7. Framförallt åldersbegränsas poängen för spelare till 23 år, således får vi bara poäng för spelare födda 1999 och senare denna säsong. Jag tycker att det är bra att man åldersbegränsar spelarpoängen så att den totala poängsättningen blir mer ”dagsfärsk”, man kan inte leva på gamla meriter gällande spelare.
– Kort och gott handlar det för oss i Falkenbergs FF:s akademi om att maxa vår verkningsgrad och försöka utbilda så många nya, egna spelare som möjligt till vårt A-lag under 2022 och kommande år! Jag känner mig väldigt trygg i att vi ska lyckas med det utifrån den mycket kompetenta tränarstab vi har i akademin.