Laholms FK
Under lördagen var det dags för bortapremiär mot IK Brage i superettan. Och det blev en härlig sådan för Falkenbergs FF. Tobias Karlsson gjorde matchens enda mål och ett hårt kämpande FFF höll nollan och knep samtliga tre poäng.

I elfte minuten skapade FFF matchens första målchans. Bollen damp ner framför Oliver Hintsa i boxen. Han fick ett bra läge kring straffpunkten, men avslutet blockerades. Viktor Noring räddade ett avslut från Leonard Pllana till hörna i 32:a minuten. Fyra minuter senare fick Oliver Hintsa en ny chans i straffområdet. Denna gång ryckte han sig loss och sköt bollen utanför högra stolpen. I 41:a minuten tog FFF ledningen! Lagkapten Tobias Karlsson nådde högst på en hörna från Samuel Adrian och stångade in ledningsmålet. I 45:e minuten var Edi Sylisufaj mycket nära att utöka ledningen, men hans skott smet utanför bortre stolpen. FFF ledde med 1-0 på Domnarsvallen i paus.

I början av andra halvlek hade FFF en bra period. Tio minuter in i andra var de gulvita återigen nära att göra 2-0, men då vinkades Adam Bergmark Wiberg av för offside. I 58:e minuten sköt Kalle Björklund över efter en hörna. Minuten efter gjorde FFF sitt första byte i matchen då Kalle Söderström ersatte Oliver Hintsa. Edi Sylisufaj fick ett friläge i 67:e minuten, men då räddade Adrian Engdahl. Med kvarten kvar gjorde Viktor Noring en fin benparad på ett närskott från inhopparen Niklas Söderberg.

Med elva minuter kvar av ordinarie tid bytte FFF in Linus Dahl, som därmed fick göra seriedebut i den gulvita tröjan. Han tog Christoffer Carlssons plats på mittfältet. Linus Borgström stod för en riktigt fin brytning på Alexander Johanssons skott i 83:e minuten och räddade FFF från en kvittering. Det var mycket bra försvarsspel av den unge skåningen. Den brytningen höll Glenn Hysén-klass. Sex minuter senare gjorde FFF ett trippelbyte. Mahmut Özen, Axel Norén och Anton Wede kom då in istället för Linus Borgström, Melker Nilsson och Edi Sylisufaj. Det blev sex minuters tilläggstid, men FFF stod pall och höll nollan. Årets första seger i seriesammanhang kom i bortapremiären! FFF kämpade ner IK Brage och visade såväl stark vilja som fin moral.

– Totalt sett en mycket väl genomförd match! I första halvlek lyckades vi inte riktigt i vårt presspel där vi fick försvara mycket spelvändningar, men det tycker jag att vi justerade på ett bra sätt i andra halvlek. Jag tycker egentligen inte att de sårade oss särskilt mycket i första halvlek. Offensivt hade vi perioder som var bra men tyvärr var de lite för få och för korta. Vi lyckades inte riktigt i vår uppspelsfas och att komma åt de ytor som vi vill. Skönt att ändå få göra mål på en fast situation! I andra halvlek tycker jag att vi började bra och såg bättre ut i vårt passningsspel. Vi borde kunnat bli lite mer hotande och såra dem lite mer. Jag tycker att vi hade ganska bra koll på IK Brage hela vägen även om det blev lite onödigt spännande på slutet. Edi Sylisufaj hade en bra chans att döda matchen och Adams bortdömda mål känns väl aningen tveksamt utan att ha sett det igen. Grymt bra inställning matchen igenom och jäkligt starkt att försvara hem en 0-1-seger! säger Tobias Tuvesson, som ledde laget i sjuke Hasse Eklunds frånvaro.