IF Böljan
Falkenbergs FF besegrade Vänersborgs IF med 1-0 för andra gången i år och är ny tvåa i tabellen. Efteråt delar huvudtränare Christoffer Andersson ut mycket beröm till framförallt Melker Nilsson.

Första halvlek bestod inte direkt av någon champagnefotboll från något av lagen. Tim Erlandsson stod för tre vassa räddningar. Det var mycket tack vare honom som Vänersborg inte lyckades göra mål i första halvlek. I 35:e minuten tryckte Tim Stålheden in 1-0 efter en hörna. Ännu en gång visade FFF och Tim sin styrka på fasta situationer. Fler mål blev det inte i första halvlek.

Wilhelm Ärlig fick en jättechans direkt i andra halvlek. Men då räddade veteranmålvakten Besarion Kodalaev till hörna. Oliver Hintsa var också på vippen att göra 2-0, men sköt utanför i riktigt bra läge. FFF fick ny energi när Remo Gotfredsen Grgic och Lucas Sibelius kom in i 68:e minuten. Även Oskar Christiansson och Gabriel Johansson kom in och bidrog i andra halvlek. Linus Borgström och Remo Gotfredsen Grgic var båda nära att utöka ledningen, men det stannade vid 1-0. I 94:e minuten fick Declan Watters i bortalaget rött kort för en armbåge på Oskar Christiansson. Tyvärr ådrog sig Oskar en hjärnskakning i situationen, vilket var smolket i segerbägaren.

Christoffer Andersson var lättad efter trepoängaren.
– Tre goa poäng och en nolla igen! Jag tycker att vi bjöd på lite för många chanser i första halvlek utifrån duellspel och positionering och någon misskommunikation. I andra halvlek visade Melker Nilsson ledaregenskaper utifrån bollbehandling, duellspel, trygghet med boll. Det var gott att se och något som laget behövde. Det gav oss energi. Vi hittade ur situationer på ett ganska enkelt sätt med en kyla som vi behöver. Det visade Melker en stor portion av idag. Vi hade inhoppare som kom in och gjorde skillnad. De hade energi och hade bra bollbehandling.
”Chrisse” tycker att FFF borde ha punkterat matchen i andra halvlek.
– Vi hade lägen att avgöra matchen fullständigt. Jag tycker inte att de hade jättemycket. De hade ett inlägg som Ali Al-Habobi löpte in på som blev farligt. Han är ett monster på fasta sett till attityd och viljan att vinna varje boll. Sedan tog vi in ”Gabbe” ganska kvickt för att få in ytterligare en mittback som kunde kriga där inne. Tim Erlandsson gjorde bra aktioner i målet. Han räddade oss vid några tillfällen i första halvlek. Han gick ut på inlägg och boxade undan och såg till så vi höll nollan intakt. Det var en fin nolla utifrån det och en del bra sekvenser. Men självklart har vi någon växel till. Jag tycker ändå att man såg det som man vill se i andra halvlek.

Även Tim Stålheden får beröm.
– Tim gjorde mål och har varit bra hela säsongen. Han har växt för varje match. Han har gjort många mål på fasta situationer. Vi är farliga på fasta och gjorde återigen mål på en fast situation idag. Idag rädde vi ut det på fasta situationer defensivt trots att vi mötte fem längre spelare. Vår metodik funkar och hjälp av Tim Erlandsson som har bra positionering och gick ut på hörnor och inlägg kunde vi hålla nollan. Det var skönt, men vi släppte till lite för många chanser lite onödigt utifrån det försvarsspel vi helst hade velat se.
Ny tvåa i tabellen. Vad betyder det?
– Att vi har tagit våra treor trots kanske inte så glimrande spel. Nu visade Melker framfötterna. Han lyfte laget utifrån bollbehandling. Det älskar jag att se. Där ska fler ta rygg. Vi ska skapa den trygghet som vi vill och fler sekvenser i matcherna ska se ut som i andra halvlek där vi visade en kyla och mer kreativitet med bollen.
Tätt matchande nu. Hur tänker du framåt?
– Nu fick vi tre poäng. Sedan ska vi träna imorgon. Vi ska rehaba lätt och se över hur situationen är på spelarfronten. Vissa kommer få träna lite tuffare. Sedan har vi en ledig dag. På tisdagen kommer vi ha förberedelser och gå igenom Öster och vad vi ska göra i den matchen. Att fler i truppen kommer vara aktuella för startplatser och speltid i de här tre matcherna är självklart, säger Christoffer Andersson.

Here we go!