Laholms FK
Under söndagen ställdes Falkenbergs FF mot topplaget Djurgårdens IF på hemmaplan. FFF levererade en imponerande insats och besegrade de regerande svenska mästarna med 3-2 efter mål av Calle Johansson, Nsima Peter och Marcus Mathisen. Segern betyder enormt mycket och tog FFF upp på kvalplats.

Hasse Eklund inledde matchen med samma startelva som mot Kalmar FF senast. I tredje minuten fångade Viktor Noring ett lurigt skott utifrån från Jacob Une Larsson. I sjätte minuten tog FFF ledningen på hörna. Calle Johansson gav FFF en drömstart genom att nå högst och nicka in en hörna från Christoffer Carlsson. Tre minuter senare blev det på nytt farligt efter en hörna. Denna gång boxade Tommi Vaiho ut bollen till en ny hörna, som blev resultatlös. Efter 16 minuter kvitterade Djurgården till 1-1.

Ett inlägg från höger nickades i mål av Emir Kujovic. Djurgården hade sedan en period där de hade mycket boll men utan att skapa några farligheter. I 36:e minuten var FFF återigen nära att göra mål efter en hörna. DIF hade ett större bollinnehav under första halvlek men matchen var oavgjord i paus. Bortsett från vid kvitteringen fredade FFF sitt mål på ett bra sätt.

I paus tvingades FFF tyvärr till ett byte. Calle Johansson utgick med skadekänning och ersattes av Tobias Karlsson. FFF började andra halvlek piggt. Fyra minuter in i halvleken återtog FFF ledningen. Nsima Peter fick chansen framför mål och högg som en kobra. Anfallaren dundrade in bollen vid bortre stolpen. Bara en minut senare fick Djurgården en billig straff. Fredrik Ulvestad klev fram och sköt in bollen. Det var dock inte långt ifrån att Viktor Noring hann dit. Efter en timmes spel gjorde Noring en fin räddning på ett närskott från Ulvestad. I 65:e minuten gjorde FFF mål igen, men det vinkades bort för offside. Sex minuter senare vred och vände Nsima Peter utanför straffområdet. Han avlossade till slut ett skott som smet utanför högra stolpen.

I 74:e minuten tog FFF ledningen för tredje gången i matchen. Marcus Mathisen nickade påpassligt in bollen efter en tilltrasslad situation i straffområdet. FFF gjorde ett trippelbyte i 79:e minuten. Mahmut Özen, Anton Wede och Tibor Brink Joza kom in istället för Kalle Söderström, John Chibuike och Jacob Ericsson. Tre minuter därefter tippade Viktor Noring en farlig hörna över ribban. I 84:e minuten fick FFF sånär ett friläge, men DIF räddade upp situationen i sista stund. I slutminuterna borde Noring ha fått frispark när han attackerades i straffområdet, men lyckligtvis missade Djurgården läget. FFF kämpade heroiskt och höll undan under de fem tilläggsminuterna. Segersiffrorna skrevs till 3-2 och vinsten var mycket rättvis. FFF tog en rejäl skalp inför knappt 300 åskådare och förpassade Helsingborgs IF till nedflyttningsplats.
– Det var en otroligt skön seger och det var väldigt skönt att göra det avgörande målet, säger matchhjälten Marcus Mathisen.

Nu får vi njuta av denna seger lite. Sedan laddar vi om inför nästa lördags hemmamatch mot Elfsborg.

Foto: Robert Boman & Lollo Skagerfält