Laholms FK
Under måndagskvällen var det dags för årets första träning för både herr- och damlaget. Uppslutningen och stämningen var god när spelarna tog sina första gemensamma löpmeter för året.
Herr- och damlaget huserade på varsin planhalva på Kristineslätt. Ett 100-tal supportrar var på plats och bidrog till god stämning. Att det bjöds på kaffe och korv med bröd värmde också i kylan. Det var ingen träning av det hårdare slaget utan det viktiga var att komma igång och sparka igång 2022 års säsong. Denna dag hade många spelare och ledare gått och väntat på.
– Att vara ute med publik och supportrar under stjärnklar himmel en vindstilla kväll i början på januari och lira fotboll är som bomull för själen. Så kändes det idag, säger damlagets sportchef och assisterande tränare Fredrik Wisén.
De saknade ett flertal spelare på grund av sjukdomar, skador och resor.
– Men vi var ändå 14 pigga och glada spelare på planen idag, vilket är bra med tanke på de omständigheterna. Extra kul var det självklart att nya huvudtränaren Camilla Hamnemo höll i sin första träning med laget. Tränarstaben är ett gott team vilket kommer ge extra energi till spelarna 2022. Fotboll ska vara roligt, betonar Wisén.

Herrarna hade 16 spelare på plats. Nigerianerna Umar Bala Muhammed och Godwin Aguda anländer till Sverige på onsdag och tränar först nästa vecka. Melker Nilsson, Christoffer Carlsson och Lucas Sibelius saknades på grund av sjukdom. I övrigt var alla med på Kristineslätt. Wilhelm Ärlig, som skrev på för FFF bara några få timmar innan träningen, tyckte det var skönt att komma igång.
– Det var väldigt kul att träna och träffa laget. Det verkar vara ett gött gäng. Detta kommer att bli bra, säger 21-åringen.
Flyttlasset gick redan igår.
– Vi har stuga i Varberg sen innan, så jag kommer att bo där och pendla till Falkenberg, säger FFF:s senaste nyförvärv.
Ytterbacken Linus Borgström var ett enda stort leende efter passet.
– Detta var roligt, att träna och träffa killarna igen. Men det kommer nog att kännas i kroppen imorgon, det brukar vara så efter första träningen på året, säger han med ett skratt.