IF Centern
Det blev 1-1 i dagens premiär mot FC Trollhättan. FFF hade ett antal lägen att ta ledningen, men kom inte närmare än en stolpträff. Istället tog gästerna ledningen på en feldömd straff i 79:e minuten – efter ett sällsynt FCT-anfall. FFF skulle dock få sista ordet genom en kvittering i 95:e minuten inför de 1 498 åskådarna på plats.

Samma startelva som startade genrepet fick chansen även i premiären. FFF började jättebra första kvarten och borde nog ha tagit ledningen tidigt, men trots spel- och chansövertaget uteblev utdelningen. Ställningen var 0-0 i paus. FFF valde att göra ett byte redan i paus, då Leonardo Farah Shahin kom in istället för varnade Oskar Lindberg. I 54:e minuten prickade Tim Stålheden stolpen. Det var nära, men FFF lyckades inte få in bollen. I 79:e minuten skulle FC Trollhättan få en straff för en hands som inte var en hands. Cihan Sener gjorde inget misstag från elva meter. Det var FC Trollhättans första farlighet i matchen… Men FFF, som också bytte in först Isaac Shears och sedan Remo Gotfredsen Grgic och Pontus Carlsson i andra halvlek, gav sig inte. Under slutminuterna öste FFF in inlägg i FC Trollhättans box. Till slut gav det utdelning. I femte tilläggsminuten slog Isaac Shears in ett inlägg. Tim Stålheden stod för en bicykleta som letade sig in i mål. Godwin Aguda var sist på bollen, men då var den redan över mållinjen. FFF hade kvitterat och räddat en poäng i premiären.

– Skönt att få kvittera och självklart skönt att få en poäng när vi låg i underläge i slutet. Jag tycker att vi skulle ha tagit ledningen i första halvlek på lägena vi hade. Vi skapade någonting på varje hörna och hade en hel del bra anfall där vi inte fick till det sista. Vi var det klart bättre laget i första halvlek. Vi tappade momentumet under en period men tog sedan tillbaka det igen. När det började närma sig slutet kom fler misstag. Det var några situationer som dök upp. Bland annat det som ledde till straffsituationen. Straffen var horribel, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Domaren var bombsäker men Noel sade att den tog på bröstet och att vi kommer se det och det ser vi ju nu. Det är ett misstag av domaren. Men det var starkt att komma tillbaka. Vi bombarderade in bollar i straffområdet vilket ledde till en kvittering. Vi trodde på det hela vägen in i kaklet. Vi gick för poängen och det ledde till en poäng i alla fall, även om vi självklart vill ta treor på hemmaplan. Jag ser detta som en möjlighet att vara ännu hungrigare borta mot Ariana i nästa omgång och då leverera det vi vill.
Vilka tycker du var bra idag?
– Vi såg bra ut på många fronter. Rasmus Andersson gjorde väldigt fina löpningar i första halvlek och var väldigt aktiv. Melker Nilsson städade hur bra som helst. Lucas Sibelius hade flera bra bolltouchar och bollmoment. De flesta såg väldigt skarpa ut. Lagarbetet fungerade väldigt bra i många stunder av matchen, säger ”Chrisse”.