Den före detta landslagsmannen och dubble SM-guldvinnaren Christoffer Andersson, som har varit assisterande tränare i Helsingborgs IF och senast sportchef i Hittarps IK, blir ny huvudtränare för Falkenbergs FF. Andersson har skrivit på för tre år.
– Motivationen och engagemanget från mig är gigantiskt. Jag brinner verkligen för det här, säger 43-åringen från Nybro.

Christoffer Andersson inledde karriären i Nybro IF. 1997 tog han steget till Helsingborgs IF, som han kom att representera i hela 350 allsvenska matcher. Han har också hunnit med sejourer i tyska Hannover 96, norska Lilleström SK och Halmstads BK. På meritlistan återfinns 24 A-landskamper, två SM-guld och tre cupguld. Efter att spelarkarriären avslutades i HIF 2016 har han varit assisterande tränare och U17-tränare i Helsingborgs IF, assisterande tränare i Eskilsminne IF samt sportchef och ungdomsansvarig i Hittarps IK. Han har också varit expert i Dplay. Nu är han klar för tre år i FFF.

Klubbchef Patrik Lundgren är glad över att FFF har gått i mål i huvudtränarfrågan.
– Det har varit en lång och intensiv process att hitta vår huvudtränare. Det har varit viktigt för Falkenbergs FF att hitta rätt i processen. Bland de viktigaste kriterierna är engagemang och en stark drivkraft att göra Falkenbergs FF bättre. Vi är därför extremt glada att nu få presentera Christoffer Andersson som ny huvudtränare. Förutom Christoffers kompetens så har han en stor passion och drivkraft och ett stort engagemang att leda Falkenbergs FF framåt, säger Patrik Lundgren.

Sportchef David Svensson kommenterar valet av huvudtränare:
– Christoffer har varit tränare i både akademi- och elitverksamhet. Han har dessutom en lång och gedigen erfarenhet som spelare på högsta nivå inom svensk fotboll och har även spelat A-landskamper, vilket är meriterande. Han vet vilket arbete som krävs för att nå positiva resultat. Hans idéer om hur han vill se sitt lag spela fotboll och vilka ingredienser som är extra viktiga stämmer helt och hållet överens med våra tankar. Dessutom känner vi att Christoffers ledarskap kommer passa perfekt in i Falkenbergs FF och vi ser verkligen fram emot att påbörja denna resa tillsammans, säger David Svensson.

Christoffer Andersson är extremt motiverad till uppdraget.
– Det känns superkul att komma till Falkenbergs FF och superkul med den resa vi som förening har att ta oss igenom. Det känns jättekul för mig att träda in som tränare och jobba med det jag verkligen vill. Jag vill vara på plan och jobba med lag och individer, säger Christoffer Andersson.
Han har fått mycket positiva intryck av klubben.
– Trots två tuffa år så är det en organisation som är väldigt välorganiserad. Jag får bra material att jobba med och väldigt bra förutsättningar. Det har gått snabbt och jag har mycket att sätta mig in i nu, men jag har fått väldigt positiva intryck och det är en klubb som ska vara i eliten. Jag är jättetaggad!

Han har bra koll på klubben sen innan och har tidigare arbetat ihop med Tobias Tuvesson, som han nu får som assisterande tränare, i HIF.
– Jag tycker att ”Tuve” är en superbra människa. Jag var U17-tränare och hoppade även in som spelare när vi jobbade ihop i HIF senast. Vi hade en nära relation. Jag ser fram emot det att jobba med honom igen.
Christoffer Andersson känner att han har mycket att bidra med.
– Detta är en resa även för mig. Jag har bara varit huvudtränare för HIF:s U17 tidigare, men har massor av erfarenhet från två och ett halvt år som assisterande tränare i HIF. Jag jobbade mycket med analys av motståndare, vårt eget spel och fasta situationer. Jag planerade i stort sett alla träningar och lärde mig massvis, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Jag har väntat på att hitta rätt läge att komma in i tränarrollen igen. Motivationen och engagemanget från mig är gigantiskt. Jag kommer lägga ner all tid för att detta ska bli så bra som möjligt. Jag ska visa spelarna att jag är en man kan lita på.

Han beskriver sig som tränare på följande sätt:
– Jag är en tränare som gillar att ta kommandot i matcher så mycket man kan. Jag vill inte sitta passivt utan vill ta kommandot offensivt och defensivt. Självklart vill jag utveckla Falkenbergs FF till ett lag som kan ta kommandot på olika sätt och ha ett utvecklingsklimat där vi kan utveckla spelare till att bli väldigt duktiga och ta oss framåt. Jag är den tränare som med mitt engagemang och min kunskap ska kunna hjälpa laget framåt!
Då han har varit elitspelare under många år har han också spelat under många olika typer av tränare.
– Jag tar med mig erfarenheter från alla kompetenta tränare jag har haft under karriären. Jag har spelat på i stort sett alla positioner i ett lag. Jag har fått skolning i hur man agerar som försvarare och vet hur man ska agera som anfallare. Jag har en bredd i min kunskap, säger FFF:s nye huvudtränare.

Han ser positivt på säsongen som väntar.
– Det finns väldigt många duktiga spelare här. Vi har en trupp som ser bra ut. Vi hoppas kunna ta stora steg framåt under försäsongen. Jag kommer gå in med hundraprocentigt engagemang och göra allt för att vända den negativa trenden, säger Christoffer Andersson och tillägger:
– Då jag varit tränare för Eskilsminne i division 1 vet jag att det finns utmaningar med serien. Om vi kan jobba med de bitar jag vill och ta laget framåt så hoppas jag att detta ska bli väldigt framgångsrikt. Sen är det alltid en utvecklingstid.
43-åringen håller redan på att sätta sig in i de olika delarna i verksamheten.
– Jag ser mest fram emot att komma igång ordentligt, jobba med spelare och engagera mig i allt som det innebär att vara huvudtränare. Jag kommer brinna för detta otroligt mycket. Det ska bli kul att lära känna alla, säger Christoffer Andersson.

Välkommen, Christoffer!