Under lördagseftermiddagen gästade Falkenbergs FF Örebro SK. FFF gjorde ett fint ledningsmål efter en dryg timmes spel genom Anton Wede, men ÖSK kom tillbaka och kvitterade i 78:e minuten. Men FFF skulle komma att avgöra på straff i slutminuterna genom Christoffer Carlsson. En otroligt skön seger för FFF.

FFF startade matchen väldigt piggt och skapade en jättechans redan i femte minuten. Gulvitt kombinerade sig fram fint och Anton Wede spelade in bollen från höger till Kalle Söderström i straffområdet. Mittfältaren fick ett ypperligt läge men nickade tätt över ribban. Där var FFF nära att få en drömstart. I elfte minuten hade FFF en ny chans. Marcus Mathisen nådde högst på en hörna, men Oscar Jansson var rätt placerad och kunde rädda. I 38:e minuten skapade ÖSK en möjlighet när Nahir Besara sköt bollen via FFF-ben till hörna.

Strax före paus räddade Tibor Brink Joza ett skott från Erik Björndahl från att gå över mållinjen. Och i slutsekunderna av första halvlek gjorde Viktor Noring en jätteräddning på ett friläge från Robin Book. FFF inledde bäst men hemmalaget jobbade sig in i matchen och hade några chanser på slutet. Det blev inga mål i första halvlek, även om inte möjligheter saknades.

Sex minuter in i andra halvlek var Marcus Mathisen otroligt nära att nicka in en hörna. Nicken gick dock strax utanför bortre stolpen. I 57:e minuten tvingades FFF till ett byte. Edi Sylisufaj utgick med en skadekänning och in kom Nsima Peter. Tre minuter senare fick Sander van Looy skottläge efter en frispark, men fick ingen fart i avslutet och Jansson kunde rädda utan problem. I 64:e minuten tog FFF ledningen! Marcus Mathisen spelade fram Anton Wede, som sköt in bollen på volley. Ett fint mål av FFF. Minuten senare gjorde Viktor Noring en stabil räddning på ett närskott.

I 78:e minuten misslyckades Tibor Brink Joza helt med en hemåtnick och ÖSK:s Agon Mehmeti kunde kvittera. Fem minuter senare hade FFF ett bra läge i boxen, men Nsima Peters avslut blockerades. I 88:e minuten fick FFF straff sedan ÖSK-försvararen Andreas Skovgaard Larsen tagit med hand efter ett skott från Anton Wede, som gjorde allt rätt i det läget. Straffen var solklar. Christoffer Carlsson stegade fram och rullade iskallt in bollen i mål!

FFF bytte in Lorik Ademi istället för straffskytten ”Stoffe” direkt efter målet. Gulvitt bytte sedan också in Gabriel Johansson. Anton Wede utgick. FFF försvarade sig väl under slutminuterna och höll undan utan problem. Årets andra seger i allsvenskan var ett faktum! En extremt skön och efterlängtad sådan! Detta var dessutom FFF:s första seger över Örebro SK på bortaplan i allsvenskan. I och med vinsten klev FFF upp över kvalstrecket i den haltande tabellen.

– Det känns skönt med en efterlängtad trea. Vi ville verkligen vinna och visade kyla och mod efter 1-1 och kunde spela hem ett bra resultat. Många spelare höjde sin nivå i slutet av matchen när det behövdes och det var bra att vi bröt den oavgjorda trenden med en seger, säger huvudtränare Hasse Eklund nöjt.