Under torsdagskvällen mötte Falkenbergs FF topplaget Elfsborg på Borås Arena.
Elfsborg rivstartade och ledde med 4-0 redan efter 19 minuter. FFF ryckte upp sig och reducerade genom Kalle Söderström och Tobias Englund, men kom inte närmare än 2-4.

FFF gav två startdebutanter chansen. Gabriel Johansson och Matthew Garbett, som båda tidigare endast hoppat in, fick nu inleda matchen. FFF fick en riktig mardrömsstart. Redan i sjätte minuten tog Elfsborg ledningen. Jesper Karlsson sköt och Johan Brattberg räddade, men inte bättre än att Johan Larsson kunde slå in returen. I tolfte minuten gjorde Elfsborg 2-0. En misslyckad rensning hamnade hos Simon Olsson, som tryckte in bollen i nät. Tre minuter senare rullade Elfsborg ut FFF fullständigt. Bollen gick som på ett snöre innan Simon Olsson gav Jesper Karlsson tomt mål fram till 3-0. Elfsborg ledde alltså med 3-0 redan efter en kvart.

Och värre skulle det bli. Fyra minuter senare trixade Jesper Karlsson fram bollen till Per Frick som nickade in 4-0 från nära håll. I 35:e minuten hade FFF flera jättechanser att trycka in bollen framför mål, men det var alltid ett Elfsborgsben i vägen. Elfsborg ledde med 4-0 i paus efter en halvlek som var allt annat än bra från FFF:s sida. Framförallt var det försvarsspelet som fallerade.

FFF gjorde tre byten i paus. John Björkengren, Calle Johansson och Edi Sylisufaj klev av och ersattes av Jacob Ericsson, Mohammad Ahmadi och Melker Nilsson. Tre minuter in i andra halvlek reducerade FFF. Kalle Söderström nickade in bollen efter att Tibor Brink Joza träffat stolpen. I 59:e minuten räddade Johan Brattberg ett friläge från inhopparen Marokhy Ndione. Åtta minuter senare reducerade FFF på nytt. Kalle Söderström stod för ett fint förarbete och Tobias Englund kunde raka in bollen. FFF hade nu lyft spelet rejält.

Med 20 minuter kvar kom John Chibuike in istället för Matthew Garbett. I 74:e minuten trodde FFF att de skickat in 3-4, men Elfsborgs målvakt Tim Rönning fick frispark när bollen gått i nät. I 79:e minuten prickade Elfsborg ribban. Med tio minuter kvar bytte FFF in allsvenska debutanten Rasmus Fridolf. Ut gick målskytten Kalle Söderström.

Med två minuter kvar av ordinarie tid hade Anton Wede en fin reduceringschans, men skottet styrdes till hörna. FFF gjorde en betydligt bättre andra halvlek än första men kom inte närmare än 2-4. Det blev förlust i Borås.