Norrby IF
Formstarka Falkenbergs FF mötte topplaget Elfsborg på hemmaplan under lördagen. FFF gjorde ingen bra första halvlek och låg under med 0-2 i paus. Marcus Mathisen reducerade i andra halvlek men ett individuellt misstag gjorde att Elfsborg också tilläts göra 1-3. FFF föll tungt hemma på Falcon Alkoholfri Arena.

Matchen började trevande och sedan tog Elfsborg tag i taktpinnen. Det dröjde till tolfte minuten innan den första möjligheten skapades och då var det Elfsborg som skapade den. Danske yttern Jeppe Okkels fick ett läge vid bortre stolpen men lyfte bollen utanför bortre stolpen. I 16:e minuten tog Elfsborg ledningen. FFF hängde inte med i svängarna när Elfsborg spelade sig igenom försvaret och gjorde 1-0 genom Rasmus Alm.

I 26:e minuten utökade Elfsborg ledningen till 2-0. Jeppe Okkels fick enkelt pricka in bollen. FFF:s försvarsspel lämnade en hel del att önska. Direkt efter hade John Chibuike ett bra läge på volley, men sköt utanför. I 28:e minuten var Elfsborg ett stolpskott på ett friläge från Okkels från att också göra 3-0. Elfsborg var klart bättre under första halvlek och ledde rättvist med 2-0 i paus.

Tre minuter in i andra halvlek fick Marcus Mathisen ett bra skottläge. Dansken klippte till direkt och Tim Rönning räddade. I 58:e minuten reducerade FFF. En frispark från nyss nämnde Marcus Mathisen styrdes i mål och 1-2 var ett faktum. Efter 63 minuters spel gjorde FFF sitt första byte. John Chibuike byttes ut och in kom anfallaren Edi Sylisufaj. I 66:e minuten sköt Elfsborgs mittback Joseph Okumu i ribban. Två minuter senare spelade Viktor Noring bollen rakt på Simon Olsson, som satte 3-1 i öppet mål. Uppförsbacken var då återigen brant för FFF. Precis efter målet ersatte Anton Wede Tobias Englund.

I 83:a minuten gjorde FFF ett trippelbyte. Sander van Looy, Tibor Brink Joza och Mahmut Özen kom in istället för Grégoire Amiot, Axel Norén och Marcus Mathisen. FFF försökte få till en reducering men lyckades inte. Elfsborg vann matchen med 3-1. Nu väntar ett uppehåll innan bortamatchen mot IFK Norrköping.

Foto: Robert Boman & Lollo Skagerfält