Norrby IF
Klockan 19.00 imorgon går Falkenbergs FF in i Svenska cupen. Division 1-laget Utsiktens BK står för motståndet på Bravida Arena i Göteborg. Mittbacken Tobias Karlsson kommer bära lagkaptensbindeln.

Vad har du för tankar kring matchen mot Utsiktens BK, Hasse Eklund?
– Kul med tävlingsmatch. Viktigt att få in vinnartänket även om vi är prestations-fokuserade med att utveckla vårt eget spel. Vi kommer försöka driva matchen efter vårt tänk men vet om att Utsikten är ett bra lag som förmodligen har samma tankar om att matchen ska spelas efter deras premisser. De första träningsmatcherna har haft ett tydligt fokus på att försöka att träna upp vårt passningsspel. Jag förväntar mig att det är bättre fokus i framförallt försvarsspelet och vill se att vi presterar bättre i vårt presspel än tidigare. Attackvinkeln nu blir helt klart att försöka vinna matchen.

Vad har FFF för målsättning i Svenska cupen?
– Även om serien alltid är vår första prioritet kommer cupen att ge oss chansen att möta bra motstånd under tävlingsform. Därför kommer vi alltid att spela med bästa laget och göra det som är i vår makt för att avancera vidare från gruppen och sen gå så långt som möjligt.

Är det bestämt vem som blir årets lagkapten? Vem bär bindeln imorgon?
– Vi har lite olika funderingar kring hur vi ska göra med lagkaptensrollen och känner att vi inte behöver landa i något beslut förrän serien börjar. Vi behöver fördela mer ansvar i gruppen och få fram fler ledare på planen när vi spelar. Imorgon får Tobias Karlsson vara kapten och det är ett naturligt val då han har skött den sysslan på ett förträffligt sätt tidigare.

Hur är skadeläget i truppen?
– De som inte är med av olika anledningar är Kwame Kizito, Tim Erlandsson, Rasmus Fridolf, Carl Martinsson, Lorik Ademi och Kalle Söderström. Samuel Adrian har lämnat klartecken till spel, säger Hasse Eklund.

Truppen:
1. Nadeem Omar (mv)