Norrby IF
Under söndagen tog Falkenbergs FF emot Helsingborgs IF på Falcon Alkoholfri Arena. Edi Sylisufajs kandidat till årets mål gav FFF en tidig ledning och i andra halvlek såg inhopparen Matthew Garbett till så att FFF drygade ut ledningen. Men HIF kom tillbaka och kvitterade i 90:e minuten genom målvakten Anders Lindegaard.

FFF fick en drömstart på matchen. Redan i fjärde minuten fick Anders Lindegaard kapitulera. Edi Sylisufaj fick bollen av John Björkengren utanför straffområdet. Anfallaren tog sedan några steg framåt innan han avlossade stora kanonen. Och vilken träff 20-åringen fick! Bollen for rakt upp i krysset bakom en chanslös Lindegaard. Det var verkligen ett drömmål. Tre minuter senare var han på vippen att bli tvåmålsskytt. Edi Sylisufaj sköt från nära håll och han gjorde det bra, men skottet tog klockrent i stolpen och returen sköt Jacob Ericsson utanför. Där var de berömda marginalerna på HIF:s sida.

Efter 13 minuter skapade gästerna sin första chans i matchen. Mix Diskerud sköt på halvvolley och Viktor Noring svarade med att säkert tippa bollen till hörna. Minuten senare hade HIF en ännu bättre chans. Max Svensson gick på genombrott och skaffade sig ett bra läge, men sköt över ribban. I 24:e minuten hade HIF en nick som touchades över Norings ribba. Jacob Ericsson skadade sig efter 35 minuters spel vilket tvingade FFF till ett byte. Kalle Söderström kom in istället. Med två minuter kvar av ordinarie tid i första halvlek fick inhopparen ett jätteläge. Han drog till på volley och tvingade Lindegaard till en kvalificerad räddning. Bollen gick ut till hörna och den blev farlig. Bollen hamnade hos Sander van Looy som fick iväg ett bra skott. Lindegaard svarade för ännu ett bra ingripande. I anfallet efter nickade Edi Sylisufaj över från nära håll. FFF hade bud på fler mål, men resultattavlan visade 1-0 i paus.

FFF gjorde ett byte i paus. Melker Nilsson kom in och Tobias Karlsson, som fick en smäll alldeles i slutet av första halvlek, utgick. Marcus Mathisen klev ner som mittback och Melker Nilsson tog danskens plats på mittfältet. I 65:e minuten var det dags för nästa FFF-byte. Nyzeeländaren Matthew Garbett kom in på plan. Målskytten Edi Sylisufaj byttes ut. Och kiwin gjorde direkt avtryck! Garbett rundade en HIF:are och fick iväg ett avslut mot mål. Bollen letade sig in i mål via ett HIF-ben. Vilken start för unge Garbett.

I 81:a minuten reducerade HIF. Anthony van den Hurk kom loss från sin bevakning och rullade in 1-2. Tre minuter senare fick HIF en farlig frispark strax utanför straffområdet. Men bollen tog i muren. I 85:e minuten bytte FFF in allsvenska debutanten Mohammad Ahmadi. Han ersatte Christoffer Carlsson. Och i 90:e minuten nickade uppflyttade målvakten Anders Lindegaard in kvitteringen. Plötsligt hade HIF utjämnat. Fler mål blev det inte. FFF tappade sin 2-0-ledning och matchen slutade oavgjort.