IF Centern
En enda match kvarstår av säsongen. Imorgon avgörs allt i Skövde. En superettan-plats står på spel, ställningen är 2-2 och FFF är laddat till tänderna.

Under lördagen genomförde FFF ett lättare träningspass på Kristineslätt.
– Det var fruset här, även på konstgräset. De som spelade i torsdags skulle inte göra så mycket. Det var lite rörelser och bollbehandling. Sedan körde vi lite extra med några, som fick lite fart och fläkt i benen, säger Christoffer Andersson.
Vilken kvalité planen på Södermalms IP kommer hålla imorgon är svårt att sia om.
– De har någon idé om hur de ska hålla planen vid liv. Det är klart att det är kallare där men vi utgår från att de har en matta som inte är stenhård, så det går att komma ner med dobbar och sådant. Vi är förberedda för allt, så det är under kontroll.
FFF är minst sagt laddat för match.
– Det är inspirerande utifrån att det är vinna eller försvinna för båda lagen. De känner sig trygga på sin hemmaplan och vi känner att de inte riktigt ska vara det. Vi har koll på dem. Vi har gått igenom saker och ting idag och pratat om saker som vi vill göra både bättre och effektivare. Vi känner att vi har ett läge där vi kan slå lite ur underläge och det känns jättebra. Grabbarna är hungriga. Vi har rehabat, hittat energi och ser väldigt mycket fram emot den här fajten. Vi är optimistiska, säger ”Chrisse”.

Tror du att Skövde kommer spela på ungefär samma sätt eller våga gå framåt lite mer på sin hemmaplan?
– Jag tror att de till viss del kommer se likadana ut. Sedan var det speciella förutsättningar här, med vind och sådär. I första halvlek påverkade det Skövde lite mer utifrån att de inte vill spela bakifrån. Det blev väldigt många insparkar som landade på läktaren. Den faktorn försvinner imorgon. Deras bollar kanske stör oss lite mer, men samtidigt hade vi bra kontroll på det under hela första matchen, säger huvudtränaren och fortsätter:
– Vi är förberedda och redo. Vi ska bara hitta den mentala känslan som är viktig. Vi ser starka ut. Under hela matchen såg vi väldigt starka ut och orkade fullt ut. Det är bara på det igen. Vi är vältränade och skulle orka springa i 120 minuter, det är inga bekymmer. Väldigt många har bra löpkapacitet. Det känns väldigt positivt.

Vilken nervnivå ska man lägga sig på?
– Det gäller att vara förberedd, veta vad man ska göra och inte springa runt och tänka på saker och ting. Ryggmärgssakerna ska sitta där och det tycker jag att de gör. Vi kör en hel del teori utifrån att det är viktigt för spelarna att veta vad de ska göra i olika situationer och inte behöva tänka för mycket. Det ska bara flyta på. Det är jätteviktigt att vi vågar göra det vi är bra på och göra det med hög kvalité. Sen har vi skruvat på några bitar där vi känner att vi kan växla upp ytterligare.
Fyra supporterbussar är sprängfyllda och en del supportrar åker också dit på egen hand. Vad betyder det stödet?
– Att det kommer folk på bortamatcherna är jätteviktigt. Att supportrar visar att de bryr sig och vill vara där och stötta laget är helt fantastiskt. Det blir en kul match. Jag hoppas att förutsättningarna är helt okej sett till planen. Vi är redo för att leverera en riktig fajt. Det är väldigt inspirerande. Det är i slutet av november och vi spelar matcher som betyder mycket. Det är sådan fotbollen ska vara. Vi har under hela året alltid haft kniven mot strupen kring att leverera trepoängare. Nu ska vi göra det en sista gång och vi ska göra det med full energi! säger ”Chrisse”.

Läget i laget är detsamma som tidigare och FFF åker till Skövde med 19 spelare.

Årets sista matchtrupp:
1 Tim Erlandsson
2 Gabriel Johansson
3 William Borgryd
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
23 Rasmus Andersson
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson

Matchen inleds klockan 14.00. Fyra helt fullsatta supporterbussar rullar från arenan klockan 9.30 på morgonen. Nu kör vi en sista gång under 2023, hela vägen in i kaklet. Here we go!