IF Centern
FFF avslutade seriespelet med en fin 3-1-seger hemma mot BK Olympic. En stekhet Lucas Sibelius gjorde två mål – framspelad av Oliver Hintsa båda gångerna – och inhopparen Remo Gotfredsen Grgic gjorde det tredje målet efter assist av Melker Larsson.
– Vi körde över dem fullständigt i andra halvlek, säger huvudtränare Christoffer Andersson.

FFF fick en kalasstart på serieepilogen. Matchen var bara sex minuter gammal när Lucas Sibelius skickade in 1-0, fint framspelad av Oliver Hintsa. BK Olympic kvitterade på ett snyggt sätt i 37:e minuten men FFF skulle återta ledningen bara tre minuter senare. Oliver Hintsa hittade återigen Lucas Sibelius, som dundrade in 2-1. FFF bytte in Remo Gotfredsen Grgic och Rasmus Andersson med halvtimmen kvar och sedan även Oskar Christiansson och Melker Larsson. I 83:e minuten spelade den sistnämnde fram Remo Gotfredsen Grgic, som prickade in det matchavgörande 3-1-målet. FFF, som också bytte in Edvin Christiansson i slutminuterna, gjorde en stark andra halvlek. Gulvitt var det klart bättre laget och vann komfortabelt.

– Det var en lite trevande första halvlek. Vi började ganska starkt. Sen var det en period där vi var slarviga. Vi tappade bollar och slog bort bollar och de fick ett kvitteringsmål. Oliver och Lucas gjorde sedan en jättefin aktion. Lucas snitsade sig igenom i straffområdet och dunkade in 2-1. I andra halvlek kände vi att vi ville göra en bättre prestation offensivt. Vi pratade om positioneringar och hur ska agera offensivt. Det blev någon typ av effekt då vi skapade många chanser i andra halvlek. Vi fick vänta länge men 3-1 kom till slut. Vi körde över dem fullständigt i andra halvlek, säger Christoffer Andersson.
FFF slutar på 20 segrar, 67 poäng och 72 gjorda mål.
– Det är bra, men det räcker inte till förstaplatsen. Det är självklart surt. 67 poäng ska alla dagar i veckan leda till en förstaplats, men vi har haft ett lag som hållit formen hela vägen. Vi har varit bra i långa perioder, men inte så jämnbra som Oddevold harvarit. Det är det som är skillnad Våra toppar har varit större och vi är i bra form inför kvalet och ser fram emot det.
Skövde next! Vad tror du om det motståndet?
– Jag och ”Tobbe” (Linderoth) har lirat ihop och känner varandra väl. Jag har inte tittat på dem jättemånga gånger i år men det kommer jag göra nu framöver. Det är ett cyniskt lag som jobbar mycket med fasta situationer. De vill inte i straffområdet på ett ganska enkelt sätt. Vi är vana vid den typen av spel. Vi är kanske inte det största laget men vi har en metodik som funkar och är duktiga på att hantera de situationerna. Vi har mött spelskickliga lag som BK Olympic, men också lag som varit mer cyniska, raka och jobbat med fasta situationer. Vi är förberedda på det, vet vad det är för typ av matcher som väntar och vi har fixat det bra tidigare, säger ”Chrisse”.

Vad ger du oss för chanser så här på förhand?
– Svårt att säga i ett kval. De har legat i botten av superettan och vi i toppen av division 1. Det gäller att pricka formen och vara i rätt mode. Vi är starka på hemmaplan. Jag hoppas att vi kan göra ett bra avtryck i första matchen och sen gäller det självklart också att vara på hugget i andra matchen.

Vem var bäst på plan enligt dig?
– Det var kul att se Lucas. Han kanske inte briljerade i första halvlek men gjorde ändå två mål. Han är en disciplinerad ung spelare som har tagit jättestora steg detta år och gjort det med bravur. Det var ett lagarbete i denna match. Det är många som gör bra ifrån sig och har växt under den här säsongen. Tim Stålheden har en sprikrak kurva uppåt och gör alltid bra ifrån sig. Tim Erlandsson visar alltid stabilitet. Melker och ”Stoffe” vet vi vad vi får av. Linus Borgström gjorde en jättefin första halvlek och de som kom in gjorde det bra. Det var ett väldigt bra lagarbete, säger Christoffer Andersson.