På fredag kväll är det äntligen dags. Då spelar Falkenbergs FF:s damlag seriepremiär i division 3 hemma mot Snöstorp Nyhem. Vi har tagit tempen på tränaren och sportchefen Fredrik Wisén inför den efterlängtade premiären.

Hur ska det bli att få spela premiär efter lång väntan?
– Det är alltid mycket nerver inför en premiär precis som det ska vara. Men kanske extra mycket inför denna säsong eftersom att vi inte har haft möjlighet att spela ihop laget på grund av restriktioner och då uteblivna träningsmatcher.

Vad tror du om era chanser mot Snöstorp Nyhem?
– Vi går självklart för vinst men det är viktigt att vi samtidigt bjuder på rolig och bra fotboll. Det är svårt att veta hur vi ligger till spelmässigt i jämförelse med de andra lagen eftersom vi gick upp från division 4 till division 3. Men känslan är bra.

Vad har ni satt för målsättning i division 3 i år?
– Vår målsättning är att gå upp i division 2. Det kommer att bli en riktigt tuff uppgift men samtidigt så har vi ett gott gäng med många duktiga fotbollspelare. Får vi fram vinnarmentaliteten och fotbollskunnandet så blir vi farliga.

Hur ser du på truppen ni har fått ihop och hur skiljer den sig från förra året?
– I det stora hela så skiljer sig inte truppen speciellt mycket. Vi är supernöjda med laget där vi har en bra konkurrens om platserna. Några spelare har lämnat men samtidigt så har vi  fyllt på med tre nya spelare (Milla Svensson samt systrarna Nora och Agnes Juraskovic) som ger bra energi, glädje och kvalité till laget, säger Fredrik Wisén.

Matchen spelas på Kristineslätt och inleds klockan 19.00 under fredagen.

Foto: Svempa Mjöberg