Getinge IF
Falkenbergs FF fick en fin start på cupspelet i och med 3-1-segern över Utsiktens BK. Imorgon eftermiddag väntar allsvenska nykomlingen Degerfors IF, som bortaslog IF Elfsborg med 1-0 i cuppremiären efter mål av Sargon Abraham, i Vinberg. Vi har tagit tempen på huvudtränare Hasse Eklund inför matchen.

Vad tar du med dig positivt från första cupmatchen i Göteborg?
– Det positiva är att vi vann matchen. Det finns inga givna segrar i cupen och första omgången bjöd på flera skrällar. Det jag gillar mest är att vi lyckades vara proffsiga och hittade ett sätt att vinna matchen på. Vårt passningsspel var bra i perioder men vårt anfallsspel var direkt och bra när det behövdes. Försvarsspelet kan vi fortfarande förbättra över hela planen, men återerövringspressen var mycket bra och det är jag nöjd över.

Nu väntar tuffare motstånd i form av Degerfors som besegrade Elfsborg senast. Vad säger du om värmlänningarna som lag?
–
Degerfors gjorde ett bra år 2020 och rider vidare på den vågen. De har ett bra, varierat anfallsspel som vi får se upp med och har kryddat laget som gick upp med några spännande förstärkningar.

Vad har du för förväntningar på matchen?
– Vi kommer få en mycket bra tävlingsmatch med högt tempo och vi kommer få ett bra svar på vilka delar i vårt spel som vi måste jobba vidare med om vi vill tillhöra toppen på superettan och framförallt om vi vill vinna vår grupp i cupen.

Hur bedömer du våra chanser att vinna och koppla greppet om gruppen?
– När Degerfors slår gruppfavoriten Elfsborg på bortaplan och dessutom får spela en längre period med en man mindre så förstår den fotbollskunnige att det är en svår motståndare vi har framför oss. När det är sagt är jag nyfiken på om spelarna kan växla upp ett snäpp till och vinna även denna match. Vi kommer att bli bättre för varje vecka som vi är tillsammans och tränar men här och nu är vi resultatfixerade och vill skapa ett bra resultat för att ha chansen att vinna gruppen i sista matchen.

Linus Dahl är spelklar. Vad säger du om värvningen och vad tror du att kan han tillföra?
– Det känns bra att vi får en spelare i denna ålderskategori till klubben och personligheten är redan en riktig falkenbergare. Han har varit lagkapten i tidigare klubbar och vi behöver ha fler spelare med ledaregenskaper på planen. Vi får ge Linus lite tid då han ligger efter med lagträningen men han kan definitivt ge oss lite mer fysik och defensiv balans på ett redan väldigt offensivt balanserat innermittfält. Nu är Linus en offensiv mittfältare men har en positionssäkerhet som gör att han även är värdefull i presspelet och övrigt försvarsspel.

Hur är läget i laget?
– Humöret är bra efter cupsegern och spelarna har tränat bra i denna vecka. De spelarna som har varit utanför laget i första matchen har visat att de vill in och spela vilket ökar vår slagkraftighet. Tim Erlandsson, Kwame Kizito, Kalle Söderström, Lorik Ademi, Mohammad ”Mokki” Ahmadi och Carl Martinsson, som alla har diverse sjukdoms- och skadeproblem, är inte med i denna match, säger Hasse Eklund.

Truppen:
1. Nadeem Omar (mv)
2. Gabriel Johansson
4. Axel Norén
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
11. Edi Sylisufaj
12. Christoffer Carlsson
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Samuel Adrian
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
21. Mahmut Özen
25. Tobias Englund
26. Kalle Björklund
28. Melker Nilsson
45. Adam Bergmark Wiberg

Matchen startar klockan 15.00 imorgon. Dessvärre är inte publik tillåten att se matchen på plats i Vinberg. Cupmötet sänds på C More.