Getinge IF
Falkenbergs FF är stärkta av den viktiga segern mot Örebro SK senast. Imorgon eftermiddag väntar en ny viktig batalj borta mot bottenkonkurrenten Kalmar FF. FFF:s huvudtränare Hasse Eklund ser gärna att Marcus Mathisen avgör borta mot smålänningarna även denna gång.

Ni minns alla förra årets gastkramande match borta mot Kalmar FF i 29:e omgången. FFF vände underläge 0-1 till 2-1 tack vare mål av Nsima Peter och Anton Wede inom loppet av två minuter. Kalmar FF kom tillbaka och Romario Sipiao dundrade in 2-2 i 85:e minuten. Men på tilläggstid såg den berömda tåfisen av Marcus Mathisen till att FFF gick segrande ur striden och gav sig själva chansen att klara nytt kontrakt utan kval. Det är nästan exakt ett år sen. Nu möts lagen i en ny betydelsefull match på Guldfågeln Arena.
– Mathisen symboliserade verkligen vår vinnarvilja förra året när han klev fram och avgjorde den matchen. Det får gärna hända igen. Annars får någon annan kliva fram och avgöra. Vi har många spelare som har visat fin form sista tiden och kan bli potentiella matchvinnare. Förra årets match blev väldigt speciell med det kaos som hände i Kalmar efter vår seger men för vår del blev det ju fina minnen och ännu ett bevis på att vi brukar ha starka prestationer på höstarna, säger Hasse Eklund.

FFF har en positiv känsla efter vinsten mot Örebro SK i lördags.
– Jag tar med mig glädjen över att vinna matchen! Det känns som om vi har suttit tillsammans i en husvagn längst bort på campingen under en regnperiod och plötsligt kommer solen och alla vill ut och har en massa energi de vill göra sig av med. Vi fick med en bra mix av hårt arbete, disciplin och bra fotboll, säger FFF:s huvudtränare.
Han ser fram emot morgondagens nyckelmatch.
– Jag tycker att den här matchen kommer i rätt läge för oss nu. Vi får möta ett gräslag som precis som vi är på undre halvan av tabellen. Det blir såklart en tuff match då Kalmar är lika desperata som vi efter en seger, men vårt resultat förra året på Guldfågeln Arena gör att vi har en bra känsla när matchen startar. Vi fokuserar mer på vårt eget lag och på hur vi ska spela än på vår motståndare, säger han.

Hur viktig är matchen skulle du säga och vad skulle det betyda att vinna den?
– Det är ännu en cupfinal att spela. Den som vinner får bra kontakt med lagen ovanför i tabellen. Det finns fortfarande 15 poäng kvar att spela om efter vår match, men en seger för oss gör att vi har två raka vinster och en bra känsla inför de sista fem omgångarna, säger Hasse Eklund.

FFF:s trupp blir allt friskare. Men ännu saknas skadade Gustaf Nilsson och Lorik Ademi och såklart långtidsskadade Kwame Kizito och Tim Erlandsson. I övrigt ser det bra ut och FFF har inga avstängningar att rätta sig efter.
– Vi har många friska spelare i truppen vilket har ökat intensiteten på träningarna och försvårat laguttagningarna, säger Eklund.

Matchtruppen består av följande 19 spelare:
1. Johan Brattberg (mv)
4. Calle Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
21. Mahmut Özen
25. Tobias Englund
26. Grégoire Amiot
33. Tibor Brink Joza (K)
34. Axel Norén

Söndagens match på Guldfågeln Arena sparkas i gång klockan 14.30.