Laholms FK
Stärkta av bortasegern mot IK Brage förra helgen åker Falkenbergs FF imorgon till Växjö för möte med Östers IF. Då är tidigare covid-sjuke Hasse Eklund tillbaka som huvudansvarig tränare.

Hasse Eklund har på grund av covid-19 varit i karantän i en vecka och är imorgon tillbaka och leder laget.
– Jag mår bra. Jag har väl haft turen med en lindrig variant av covid som mer kom som en förkylning. Det känns bra att vara tillbaka och få utlopp för sin energi vid sidan av planen, säger Hasse Eklund.
Han njöt inte direkt av att tvingas se matchen mot IK Brage från soffan.
– Det var hemskt att kolla på tv:n. Det har aldrig hänt tidigare i min tränarkarriär. Som tur är har vi ett bra team runt laget som tog ett bra ansvar, men framförallt imponeras jag av ansvaret som spelarna tog och levererade tre poäng. Jag var tvungen att skicka lite sms under matchen men det var nog mest för min egen skull, för ”Tuve”, Jonas och Mårten hade bra koll på händelserna i Borlänge, säger han.

Han tycker att det finns flera bra saker att ta med sig från vinsten på Domnarvsvallen, där Tobias Karlsson skallade in matchens enda mål på Samuel Adrians fina hörna.
– Vi vann utan att spela på topp vilket betyder att lägstanivån har höjts. Sen var det positivt att vi kunde vinna med 1-0 och att vi i slutet på matchen kunde spela taktiskt för att stänga butiken. Jag tycker också att vi skapade flera bra målchanser framåt och det var positivt att anfallarna hade två-tre chanser var och att vi inte är beroende av enstaka spelare. Skapar vi så här många bra chanser mot Öster så kommer målen också, säger huvudtränaren.

Östers IF vann premiären borta mot Öis med 1-0 men tappade segern på övertid mot Landskrona BoIS senast. Smålänningarna står därmed på fyra poäng efter två omgångar.
– Öster är ett välorganiserat lag med mycket erfarenhet och rutin av matcher i superettan ibland sina spelare. Det blir som vanligt en hård kamp där det gäller att kriga till sig den lilla turen. Öster är ett förväntat topplag så jag förväntar mig ett högt tempo i matchen och jag vill att vi hanterar dessa utmaningar som vi får ifrån denna match på ett bra sätt. Vi utvecklar vårt spel hela tiden och kan vi arbeta hårt i vårt försvarsspel är jag inte orolig då vi alltid skapar målchanser framåt, säger Hasse Eklund.

Läget i laget ser bra ut.
– Vårt U21-lag slog Jönköpings Södra i tisdags och flera spelare tog chansen att få en match i benen och visa upp sig inför den här matchen. Konkurrensen ökar och det är svårt att hålla en del spelare utanför truppen, säger han.
Nyförvärvet Umar Bala Muhammed går direkt in i truppen.
– Sen får vi se om det blir speltid eller inte. Just nu är Kwame Kizito, Tim Erlandsson, Mattew Garbett, Mohammad Ahmadi, Rasmus Fridolf, Elliot Hintsa och Carl Martinsson borta på grund av skador eller andra orsaker, säger Hasse Eklund.

Truppen består av följande 19 spelare:
1. Johan Brattberg (mv)
4. Axel Norén
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson (K)
9. Oliver Hintsa
10. Kalle Söderström
11. Edi Sylisufaj
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
17. Samuel Adrian
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
21. Mahmut Özen
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
26. Kalle Björklund
28. Melker Nilsson
31. Viktor Noring (mv)
45. Adam Bergmark Wiberg

Matchen inleds klockan 17.00 under lördagen och matchen sänds som vanligt via discovery+. Nedan hittar ni tv-intervjuer med Tobias Tuvesson och Samuel Adrian.