Laholms FK
Klockan 14.00 imorgon möter Falkenbergs FF superettankollegan IFK Värnamo i en träningsmatch på Finnvedsvallen. Då gör flera spelare comeback efter skada.

Vi har tagit pulsen på huvudtränare Tobias Tuvesson inför träningsmötet.
– Sen uppstarten har fokus främst legat på att bygga upp en bra fysisk status. Spelarna tappar inte jättemycket under de tio dagar de har ledigt och dessutom har de skött sig bra på egen hand så det har gått bra, säger ”Tuve” och berättar vidare om vad de har slipat på under uppehållet.
– Vi har såklart gnuggat på en del detaljer i vårt spel och då främst vårt försvarsspel. Vi har pratat mycket om hur viktigt det blir att arbeta hårt och tittat på hur vi kan bli ännu mer aggressiva i vårt presspel, både i etablerat försvarsspel men också i sekvenser där vi tappar boll. Vi har arbetat mycket med fart, att ha ett bra tempo i både vårt försvarsspel och i vårt anfallsspel, säger han.

Han ser fram emot mötet med Tobias Englunds moderklubb.
– Skönt att få en match i kroppen för att vara ännu mer förberedda inför seriestarten mot Jönköpings Södra. Det blir en chans att ytterligare bygga upp vår fysiska status och även se hur vi ligger till spelmässigt, säger Tobias Tuvesson och fortsätter:
– Vi vill såklart se att de bitar vi nu arbetat med under uppstarten finns med i matchen på ett bra sätt. Jag vill se att vi sätter standarden direkt för denna höst med mycket fart, energi och att vi jobbar jäkligt hårt. Jag vill se att vi sitter ihop bra som lag i framförallt vårt försvarsspel.

Adam Bergmark Wiberg, Linus Borgström, Edi Sylisufaj och Oliver Hintsa saknas på grund av olika beskymmer och Matthew Garbett är i Japan med Nya Zeelands OS-trupp. Mycket positivt är att kvartetten Kalle Söderström, Linus Dahl, Lorik Ademi och Tim Erlandsson är tillbaka i matchtruppen efter skador.
– Vi får se hur mycket speltid respektive spelare får. De har en liten bit kvar till full matchform men det är ändå kul att de är så långt framme att de kan vara med i en matchtrupp, säger huvudtränaren.
Tanken är att samtliga 20 spelare ska få komma in på planen.
– Vi får se lite hur matchen ser ut imorgon med speltid för vissa spelare. Vissa är lite längre fram än andra och kan därmed spela fler minuter medan vi får vara lite smarta med några spelare. Men ambitionen är att alla ska få minuter i matchen, säger ”Tuve”.
Provspelande nigerianske mittbacken Joshua Akpudje finns med i truppen.
– Joshua kommer att få minuter imorgon, säger han.

En annan nyhet sen senaste matchen är att Dominic Chatto har anslutit till ledarstaben.
– Jättekul att Chatto har kommit in och förstärkt vår stab. Jag har bara positiva saker att säga om Chatto efter hans tid som spelare och så här långt samma sak om honom som tränare. Det är bra med ytterligare ögon på träningen och Chatto fokuserar främst på individuell feedback till spelarna vilket är jättepositivt. Han har en stor erfarenhet som spelare på hög nivå så han kommer bli ett väldigt bra komplement till oss i staben och en stor hjälp främst för våra yngre spelare men även våra äldre spelare, säger Tobias Tuvesson.

Truppen:
Kwame Kizito
Elliot Hintsa
Oskar Christiansson

IFK Värnamo sänder matchen här: https://play.spiideo.com/games/336bfb43-bb00-40bd-b5a2-895d0d487213