Ariana FC
Klockan 15.30 imorgon möter Falkenbergs FF seriekonkurrenten och tillika premiärmotståndaren Gais i Ryda fotbollshall i Borås. Då debuterar nye mittbacken Kalle Björklund i FFF-tröjan.

Hur har ni kunnat träna i veckan med tanke på kyla och dåliga planer, Hasse?
– Vi har tränat lite sporadiskt med tanke på kylan men det känns ändå som om vi kan komma väl förberedda till denna match, säger FFF:s huvudtränare.

Vad har du för förväntningar på träningsmatchen mot Gais?
– Vi jobbar långsiktigt och vet att det tar tid innan allt sitter som vi önskar. Det är många moment vi måste gå igenom eftersom vi har en del nya spelare men det viktiga är att vi tar steg framåt hela tiden för att utvecklas i rätt riktning, säger Hasse Eklund och fortsätter:
– Denna vecka har vi även lagt på lite försvarsspel i träningen och jag hoppas att det ska öka vår stabilitet med fler och längre bra perioder i matcherna framöver.

Blir detta en försmak på superettanpremiären där vi möter just Gais?
– Matchen mot Varbergs BoIS var inte bra från vår sida och vi lyckades inte sätta samman de olika delar som vi har tränat på i matchsituationer. Nu väntar Gais, en kollega i superettan, och jag förväntar mig att vi har bättre struktur i vårt anfallsspel än vad vi hade sist. Att vi möts i premiären påverkar inte denna match, för det är mycket förberedelser kvar att göra för båda lagen. Jag tycker att spelarna arbetar ambitiöst för att få det att fungera och ser fram emot matchen som kommer att kunna spelas med bra förutsättningar i Ryda fotbollshall, säger Eklund.

FFF dras med en del skavanker just nu. Samuel Adrian vilas då FFF inte vill chansa så här tidigt på försäsongen. Positivt är att både Kalle Söderström och Kalle Björklund är tillbaka. Båda startar och den sistnämnde debuterar imorgon.

Denna gång blir det en vanlig match, det vill säga 2 x 45 minuter, och startelvan ser ut enligt följande:

Viktor Noring – Linus Borgström, Kalle Björklund, Axel Norén, Tobias Englund – Kalle Söderström, Melker Nilsson, Matthew Garbett, Anton Wede – Adam Bergmark Wiberg, Edi Sylisufaj.
Avbytare: Nadeem Omar, Gabriel Johansson, Tobias Karlsson, Christoffer Carlsson, Lucas Sibelius, Mahmut Özen, Oskar Christiansson, Elliot Hintsa.

Matchen sänds på discovery+ och spelas utan publik.