Rutinerade och meriterade mittbacken Ludvig Öhman är klar för Falkenbergs FF.
29-åringen har skrivit på för resten av säsongen.
– Det känns jättekul. Jag är sjukt sugen på att spela, säger FFF:s senaste nyförvärv.

Ludvig Öhman är ursprungligen från Umeå och har spelat 105 allsvenska matcher för Kalmar FF, Brommapojkarna och AFC Eskilstuna. Dessutom har han hunnit med utlandssejourer i japanska Nagoya Grampus och engelska Grimsby Town, som han lämnade i slutet av förra året. Från och med nu tillhör den 193 centimeter långe mittbacken Falkenbergs FF.
– Det är en erfaren mittback med rutin från över 100 allsvenska matcher och spel i Grimsby och Japan. Han har skolats i Kalmar FF där han har spelat med ex-FFF:arna Rasmus Sjöstedt och Robin Östlind, som båda har rekommenderat honom. Ludvig är en rejäl mittback som är positionssäker, en bra huvudspelare och har en bra passningsfot. Vi hoppas att han ska bli en utmärkt ersättare till Kalle Björklund, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.

Ludvig Öhman tränade med laget i lördags och under måndagen skrev han på ett kontrakt som sträcker sig året ut.
– Det känns väldigt kul. Jag har fått ett väldigt bra intryck av staden och föreningen. Jag ser fram emot detta, säger 29-åringen.
Han har fått höra mycket positivt om FFF av Rasmus Sjöstedt.
– Rasmus är en god vän till mig. Han hade bara gott att säga om klubben. Han trivdes jättebra och det är skönt när någon man känner kan berätta om staden och laget. Jag har spelat med Tim Erlandsson innan och snackat lite med honom också och fått en bild av klubben. Och mitt eget intryck efter att ha varit här på besök är bra. Det verkar vara en härlig stad och det är sköna människor i klubben, säger Ludvig Öhman.
Han gillar det han sett av klubbens faciliteter.
– Jag är glatt överraskad. Jag har bara spelat på den gamla arenan innan. Det är jättefint på arenan och bra med träningsplaner runt omkring. Det är väldigt fräscht, och håller allsvensk standard, säger mittbacken.

Han beskriver sig som en reslig försvarare.
– Jag är fysisk och har bra huvudspel och passningsspel. Jag vill komma in och hjälpa till med det jag kan. Jag är en av nycklarna som ska vända på det och vill att vi ska hamna högre upp i tabellen. Jag kan inte göra det på egen hand, men kommer ge 100 procent på planen och hoppas att vi kan lyfta nu under hösten, säger han.
Han har inte spelat match sen november men tycker att formen är god.
– Man är jäkligt sugen på att köra i gång och jag tycker ändå att jag har hållit i gång bra. Det är svårt att simulera matchsituationer på egen hand, så jag är sjukt sugen på att spela match, säger Ludvig Öhman, som har åtta P17-landskamper och lika många P19-landskamper på meritlistan.
Han tror att han kommer att passa fint in i FFF:s spelsätt.
– Det krävs 100 procent i inställning och engagemang. Utan det kommer man ingenstans. Jag har spelat i de flesta spelsystem, så jag är övertygad om att det kommer att gå bra, säger 29-åringen.

Ludvig ansluter till FFF under veckan. Välkommen!

Foto: David Svensson