Torslanda IK
Under fredagsmorgonen gav Folkhälsomyndigheten och regeringen klartecken för allsvenskt spel. Det tidigare målet med startdatum den 14 juni ligger kvar. Detta är ett besked som tas emot med glädje i Falkenbergs FF.

Det positiva beskedet innebär att Falkenbergs FF:s representationslag nu kommer att trappa upp träningen och att klubbens femte allsvenska säsong bara är veckor bort.
– Det är ett väldigt glädjande besked för Falkenbergs FF. Vi är glada över att det nu får komma i gång och vi känner oss redo att växla upp. Vi ska också ta ett stort ansvar utifrån den situation som råder i samhället och med det hoppas vi att fotbollen kan bidra på ett positivt sätt, säger FFF:s klubbchef Patrik Lundgren.

Klubbarna kommer att följa de protokoll för träning respektive match som Svensk Elitfotboll tagit fram och åtminstone till en början kommer samtliga matcher att spelas utan publik.

Det är nu klart att allsvenskan kommer att dra i gång den 14 juni. Efter dagens klubbchefsmöte är det nu bestämt att FFF börjar hemma mot BK Häcken, den 15 juni klockan 19.00. I omgång två väntar Mjällby AIF på bortaplan och i omgång tre väntar Kalmar FF på hemmaplan.

Nästa fas är att jobba vidare med årsplanen för resterande 27 omgångar och slutförande av Svenska cupen. För att kunna göra det så behöver FIFA och UEFA fastställa den internationella kalendern. UEFA:s exekutiva kommitté sammanträder nästa gång den 17 juni.