IF Centern
Klockan 16.00 imorgon möter FFF Jönköpings Södra på bortaplan. Då är högerbacken Linus Borgström back in business efter sin avstängning.

Vi minns alla den sköna 2-0-segern mot Ariana FC senast.
– Mycket från den matchen vill ha med in till denna. Vi löpte otroliga mängder, jobbade som ett lag och var cyniska utifrån att vi jobbade färdigt varje situation och tog frisparkar när vi behövde det. Vi växte in i matchen på ett härligt sätt. Mot slutet visade vi tydligt att vi var det bättre laget. Vi gjorde absolut två fina mål och vi vill ha ännu fler mål och fler bra aktioner. Det är i början av serien där det alltid är tajta matcher. Vi mötte Ariana som visade att de är ett spelskickligt lag och vi visade att vi kommit längre i helheten, säger Christoffer Andersson.

Nu väntar en ny spännande utmaning, nämligen en tripp till Stadsparksvallen. FFF har mött J-Södra 22 gånger i elitfotbollen och lyckats vinna elva gånger – jämfört med J-Södras sex vinster. FFF vill ta seger nummer tolv imorgon.
– Nu möter vi ett lag som kommer från superettan och har sex-sju spelare mer rutin från superettan eller allsvenskan. De har byggt om med ny tränare och är på en resa som man själv känner igen från första året här. De har tagit fyra poäng och absolut inte briljerat, men man ser att det är ett energifyllt lag som vill mycket. Det måste vi axla och stå upp emot och visa att vi är ett lag som kommit långt gällande passningsspel och hur vi agerar på planen tillsammans. Vi är taggade för en ny bortamatch och hoppas fortsätta som senast. Vi vill ta oss an en ny tuff bortamatch på bästa sätt som lag.
Inget spelmål insläppt hittills!?
– Det är positivt. Det har varit några chanser, men vi har en grundorganisation och ett försvarsspel som vi är trygga i. Vi har spelare som snabbt kommit in i hur vi arbetar och vi jobbar stenhårt som lag ihop. Ingen kommer undan i defensiven, utan alla gör det som ska göras. Då har vi lättare att undvika målchanser emot oss.
Hur vill du se oss attackera matchen imorgon?
– Jag vill se oss ha massor av attityd, vilja och löpkraft så att vi fortsätter på den banan. Vi spelade på ett fint konstgräs nere i Malmö. Nu är det en hybridmatta. Vi får se exakt hur den ser ut. Den kanske liknar den vi var ute på idag. Jag vill se att vi är långt komna i passningsspelet. Vi ska ha stor variation och härlig attityd och pondus med bollen.
Vad spelar Patrik Ingelsten för typ av fotboll?
– Det är ett lag som letar efter en identitet. De spelar med mycket energi och har plockat ihop ett lag med några rutinerade pjäser och några lokala spelare från lägre sammanhang. Vi har hyfsad koll på dem, men det är absolut ett lag som inte färdiga med det som Patrik vill ha. Det tar nog lite tid innan de är klara med allt.
Vi får tillbaka Linus Borgström. Vad betyder det?
– Han har suktat efter att komma tillbaka. Han har fått lida pin för dumheten han gjorde i träningsmatchen och har också varit tillbaka en och en halv vecka sedan sin fotledsskada. Linus är redo för att vara med, säger ”Chrisse”, som ser fram emot att få se många tillresta FFF-supportrar på plats:
– Stöttningen på plats är fantastiskt kul för alla i laget. Vi gillar när folk tar sig tid till att också komma till bortamatcherna. Hemma trivs vi och nu har vi börjat med en bortaseger och vill ta en ny. Då behöver vi supporten.

Linus Borgström har varit avstängd i de två första seriematcherna. Nu är han tillbaka – och mycket spelsugen.
– Det har varit två-tre jobbiga veckor utan spel så det är klart att man är sugen. Det ska bli väldigt roligt. Det har varit jobbigt att kolla på. Man vill vara med och bidra. Men det var skönt att vi vann sista matchen, så vi vill jobba vidare därifrån, säger Linus Borgström.
Vad tror du om matchen imorgon?
– Som vanligt tror jag att vi kommer att ha spelet. Nu vet vi att det är ett lag som kommit ner från superettan och har vissa spelare som spelat där uppe, så det är definitivt ett bra lag i division 1. Vi ska försöka gå ut från första stund och sätta prägel på matchen och pressa på, så får vi se vart det leder.
Vad vill du bidra med?
– Jag vill bidra som vanligt, med hårt jobb både offensivt och defensivt. Jag försöker bidra offensivt genom att hjälpa mina medspelare att komma i bra lägen och göra mål och sedan ska vi såklart hålla tätt bakåt så mycket som möjligt.
Hur tycker du att försvarsspelet har sett ut?
– Det har varit bra, tycker jag. Om vi inte släppt in något spelmål på två matcher har det sett bra ut. Och vi höll nollan senast. Försvarsspelet har sett bra ut över hela planen, även bland de offensiva spelarna. Många spelare har varit här ett tag nu och kan vår spelidé både offensivt och defensivt.
Vad tror du att detta lag kan uträtta när vi får allt på plats?
– Det kommer bli bra om vi gör det vi ska. Vi vet att vi är bra. Det gäller att vi plockar poäng även om det inte är vår dag. Det tror jag kommer vara avgörande.
Du var i målform på försäsongen. Kan det hålla i sig?
– Ja, det får vi hoppas. Jag fick in några mål då. Det är bara att fortsätta försöka göra mål, säger Linus Borgström.

Gabriel Johansson stukade foten på dagens träning och är inte tillgänglig för spel.

Truppen som åker till Jönköping:
Anton Andersson
Tim Stålheden (K)