Norrby IF
Från svenska cupen till allsvenskan. Imorgon väntar en viktig match borta mot tabellfyran BK Häcken.

– Vi möter ett lag som ligger i toppen för att de har presterat bra så här långt in på säsongen och där förväntningarna på Häcken är höga. På oss är förväntningarna låga och vi har allt att vinna. Det är bara att våga spela ut men ändå fortsätta med hårt arbete och bra attityd, säger Hasse Eklund.

Vilka spelare bör vi se upp med och hur ska de stoppas?
– Jag tycker mer att Häcken är ett bra lag tillsammans och de alla har individuell skicklighet som vi får se upp med. Samtidigt ska vi lägga mer fokus på att vara bra själva och ta fram våra starka sidor istället för att fokusera på om Häcken gör si eller så.

Hur ska vi gå till väga för att vinna?
–
Vi måste hitta en mix av det cyniska spelet när det behövs och det fina passningsspelet som vi hade i början på serien. Då hade vi bra passningsspel och bra rörlighet. Vi fick tyvärr inte de poäng som vi förtjänade men det handlade mer om att effektiviteten i de båda straffområdena inte var tillräckligt hög än att vårt spel var dåligt. Om vi vågar spela vårt spel och har en stark löpvilja så finns det alla möjligheter att vinna.

John Chibuike gjorde fem mål senast. Har konkurrensen framåt vässats?
– Det är alltid bra för självförtroendet när en anfallare gör mål. John har kämpat för laget och varit bra i spelet tidigare men nu hoppas jag att det var proppen ur och att självförtroendet kommer även i motståndarens straffområde. Det har varit bra konkurrens tidigare och det är ofta svårt att ta ut laget – bland många bra spelare i laget. Det blir matchplanen som blir avgörande för vilka egenskaper de olika spelarna har och vad som behövs i just denna match. Det avgör vilka som spelar från start, säger Hasse Eklund.

Calle Johansson utgick mot Hammarby men vilade från cupmatchen och är nu i spelbart skick igen. Mittbacken, som har burit lagkaptensbindeln på sistone, ingår i truppen. Tibor Brink Joza är fortfarande sjuk och Kwame Kizito och Tim Erlandsson är långtidsskadade. Lorik Ademi, Melker Nilsson, Rasmus Fridolf, Mohammad Ahmadi, Gabriel Johansson och Gustaf Nilsson saknas av olika anledningar. Positivt är att John Björkengren är tillbaka från avstängning och att Mahmut Özen blir allt varmare i kläderna.

Truppen består av följande 19 spelare:
1. Johan Brattberg (mv)
4. Calle Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
21. Mahmut Özen
22. John Björkengren
25. Tobias Englund
26. Grégoire Amiot
34. Axel Norén

Matchen mot BK Häcken, som har lagkaptenen Rasmus Lindgren avstängd, på Bravida Arena startar klockan 15.00 under lördagen.