Klockan 13.00 imorgon spelar Falkenbergs FF årets första träningsmatch borta mot superettan-laget HBK. Det blir också Christoffer Anderssons första match som huvudtränare.
– Det blir en värdemätare direkt, säger ”Chrisse”.

Du har gjort din första vecka som huvudtränare för Falkenbergs FF, Christoffer. Hur har det känts att komma igång och hur tycker du att det har sett ut på träning?
– Det har varit skitkul och jag har känt glädje varje gång jag kört hit. Vi har gjort jättemycket denna vecka och jobbat med saker och ting som jag tycker är viktigt. Jag vill få in en del bitar som har med vårt sätt att spela att göra, sen kommer inte allt vara perfekt imorgon. Men vi har satt några ramar som vi kan ta med oss in i matchen. Vi har spelat elva mot elva på träning och touchat olika moment i försvars- och anfallsspel. Jag vill se lite tendenser, jag vill att lite av det vi jobbat med syns på matchen.

Imorgon väntar som bekant HBK borta i 2022 års första träningsmatch. Vad har du för förväntningar på matchen och killarnas insats?
– Det blir inspirerande att möta Halmstad och derbykänsla. Förväntningarna är att det blir en tuff match. De har tappat några spelare och fått in några juniorer, men har fortfarande många bra spelare kvar. De har ett homogent och starkt lag, vilket vi såg förra året. Det var väl bara i sista matchen mot HIF som man inte kände igen dem. Det blir en bra värdemätare direkt. Jag hoppas att alla spelare känner att det blir en go första match.

Vad lägger ni i ledarteamet störst fokus på under inledningen av försäsongen? Vad är prio just nu?
– Det är jätteviktigt att få en bra bild av varje individ, spelare som ledare. Jag kommer ha möten med varje spelare nästa vecka och då få chansen att lära känna alla lite djupare. Jag vill inte bara att vi ska träna tufft och lära oss grunderna utan också att vi ska lära känna varandra och utvecklas som grupp. Ska man ha ett vinnande lag och en grupp som verkligen fungerar måste man öppna upp för sådana möjligheter. Och repetition är viktigt, att man nöter viktiga moment utifrån vårt spelsätt. Det blir en process varje vecka och vi tar avstamp i varje match.

Hur skulle du beskriva spelsättet?
– Man kommer säkert se lite av det imorgon. Jag vill att vi ska bli ett lag som kan ta kommandot i både offensiven och defensiven. Motståndarna kommer alltid påverka oss, men grunderna ska finnas där. Jag vill att vi ska kunna stå högt i lägen där vi klarar av det och att vi ska kunna föra spelet när vi klarar av det. Det är en process som vi ska gå igenom. Vi ska lära oss att värdera. Vi ska utvecklas och ta det steg för steg.

Är du nöjd med truppen du har till ditt förfogande?
– Absolut. Jag är supernöjd med det material som finns, sen finns det alltid saker man kan göra med en trupp.

Hur tänker du kring matchning av laget imorgon? Kommer du att gå runt på många spelare eller vill du redan nu försöka spela in en startelva?
– Ja, det kommer att bli många byten och alla kommer att få speltid. Det är en lära känna-fas och vissa kan inte vara med. Vissa hade en stökig första vecka och vissa en stökig andra vecka. Sådant påverkar speltid. Tobias Karlsson (sjuk), Christoffer Carlsson (varit sjuk) och Carl Martinsson (känning) är inte disponibla. Jag kommer att plocka med tre juniorer: Jonatan Falk, William Borgryd och Serhat Akgun, säger en laddad Christoffer Andersson.

Christoffer Anderssons första matchtrupp består av följande spelare:
1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
4. Tim Stålheden
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
13. Umar Bala Muhammed
15. Rasmus Fridolf
16. Nadeem Omar
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
22. Adam Eriksson
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
33. Melker Larsson
88. Oskar Christiansson
99. Elliot Hintsa
+ juniorerna William Borgryd, Jonatan Falk och Serhat Akgun.

Kickoff 13.00 på Söndrums IP i Halmstad. Det är fri entré. Kan du inte stötta killarna på plats sänds matchen via HN och HP.